TomTom: problemen Apple Maps liggen bij Apple
De problemen met Apple Maps, de nieuwe navigatie-applicatie in iOS 6 waarvoor TomTom het kaartmateriaal levert, liggen volgens TomTom bij de app-ontwikkelaars van Apple.
Tegelijkertijd met de iPhone 5 rolde Apple vorige week iOS 6 uit. In iOS 6 heeft Google Maps plaatsgemaakt voor de nieuwe Apple Maps-navigatie app, waarvoor TomTom het kaartmateriaal levert. Er zijn echter veel problemen met de nieuwe app: kaarten zijn niet compleet en snelwegen eindigen in het niets.
Volgens TomTom zijn de problemen echter niet aan hen te wijten. Apple zou precies dezelfde kaarten gebruiken als andere klanten. Het probleem zou te wijten zijn aan de manier waarop Apple de gegevens naar de app omzet. TomTom staat los van dit proces, omdat het geen in-house ontwikkelingsteam bij Apple heeft.
"Er is een verschil tussen een kaart en een app," vertelt TomTom. "Wij ontwikkelen de app niet. We geven alleen een licentie op het kaartmateriaal. De klant kan daar zelf een app voor ontwikkelen. We licenseren dezelfde app-data aan al onze klanten." Wel is TomTom "meer dan bereid om Apple te helpen met het oplossen van problemen". Apple zegt dat de kaart-app beter zal worden naarmate meer mensen de app gaan gebruiken.