Muziekstreamingdiensten onder vuur
Meer dan 200 muzieklabels hebben zich teruggetrokken uit muziekstreamingdiensten als Spotify en (het sinds 2004 legale) Napster; het gebruik van deze diensten zou de muziekaankoop niet ten goede komen.
Dat zegt muziekdistributeur ST Holdings, dat verantwoordelijk is voor de 200 teruggetrokken labels, naar aanleiding van verschillende marktonderzoeken. Behalve van Spotify en Napster (dat sinds 2004 een legale muziekstreamingdienst is en dit jaar overgenomen is door Rhapsody) zijn de labels ook verwijderd van de in de Benelux onbekende streamingdiensten Simfy en Rdio.
"Als distributeur moeten we doen wat het beste is voor onze labels. De meerderheid wil niet dat hun muziek op dergelijke streamingdiensten staat. Deze diensten leveren weinig geld op en hebben een nadelig effect op de verkoop. Daarbij hebben artiesten het gevoel dat hun muziek minder speciaal wordt als het heel goedkoop of bijna gratis wordt aangeboden", aldus ST Holdings.
Spotify respecteert de beslissing van ST Holdings, maar hoopt wel dat het in de toekomst van gedachten zal veranderen. Vorige maand verscheen ook Coldplay's nieuwe album Mylo Xyloto niet op Spotify - overigens tot teleurstelling van EMI, Coldplays platenmaatschappij.