Interessant:

BlackBerry storing gaat derde avond in

nieuws 12 oktober 2011 om 17:33

De storing, die Blackberry gebruikers al sinds maandag ondervinden, is nog steeds niet opgelost. Pingen, emailen en internetten is bij veel gebruikers niet of bijna niet mogelijk. [update]

Research In Motion (RIM), het bedrijf achter BlackBerry is niet bijster communicatief. Gisteravond werd nog meegedeeld dat er een defecte switch achter de problemen zat en dat de switch zo snel mogelijk vervangen zou worden. 20 uur later is de storing er echter nog steeds.

Tegen het eind van de (woensdag)middag meldt RIM het volgende op haar speciale service pagina: "We know that many of you are still experiencing service problems. The resolution of this service issue is our Number One priority right now and we are working night and day to restore all BlackBerry services to normal levels. We will continue to keep this page updated."

Een concrete toezegging wanneer de dienst weer online gaat doet RIM niet. Overigens lijkt het probleem groter te zijn geworden, omdat nu ook in de VS problemen met BlackBerry zijn getuige de volgende service-update op dezelfde pagina: "BlackBerry subscribers in the Americas may be experiencing intermittent service delays this morning. We are working to resolve the situation as quickly as possible and we apologize to our customers for any inconvenience. We will provide a further update as soon as more information is available."

Steeds vaker duikt op internet de datum 22 oktober op als datum waarop de dienst weer draaien moet. De screenshot, waar dit gerucht op gebaseerd, is nagemaakt, zie update 2 bij onze berichtgeving van maandagavond. BlackBerry heeft zelf nooit officieel de datum 22 oktober genoemd.

[update 22:37] RIM heeft woensdagavond om 22.00 uur tijdens een persconferentie de problemen toegelicht. RIM heeft afgelopen maandag een storing gehad in het datacentrum. Een switch gaf de geest en ongelukkigerwijs bleek – naar eigen zeggen - ook het backup-systeem niet te werken. Hierdoor viel een groot gedeelte van de capaciteit van de BlackBerry servers weg. Omdat de hoeveelheid email en pings hetzelfde bleef raakten de servers overbelast. RIM probeert deze berichten gecontroleerd af te leveren, maar ook dat zorgt voor continue piekbelasting. Volgens RIM is er op dit moment dan ook sprake van een backlog-probleem en geen hardware-probleem. Volgens het Canadese bedrijf zullen alle emails afgeleverd worden en werken ze er had aan om de service weer te herstellen. Wanneer de problemen exact opgelost zullen zijn weet RIM niet.

portablegear.nl