BlackBerry: focus weer op business-markt
BlackBerry-fabrikant RIM gaat zich weer meer richten op de traditionele zakelijke markt; dat maakte RIM tegelijkertijd bekend met de dramatische kwartaalcijfers. In het laatste kwartaal werd een verlies geleden van 94 miljoen euro.
De BlackBerry-smartphones zijn traditioneel populair op de zakelijke markt vanwege de goede beveiliging en de uitgebreide enterprise-server mogelijkheden. In Nederland zijn de BlackBerry-smartphones ook erg populair bij jongeren, maar wereldwijd heeft het bedrijf veel moeite met de concurrentie op de consumentenmarkt van de iPhone en Android-smartphones.
In Q4 van het laatste boekjaar (dat 3 maart afliep) leed BlackBerry een verlies van 94 miljoen euro. Het verkocht in deze periode 11,1 miljoen smartphones (21 procent minder dan in Q3) en 500.000 PlayBook-tablets. Ter vergelijking: Apple verkocht in de laatste drie maanden van 2011 37 miljoen iPhones - dat waren meer toestellen dan BlackBerry in de afgelopen drie kwartalen bij elkaar van de hand deed.
"We gaan ons weer focussen op de enterprise-business en onze leidinggevende positie in dit segment verstevigen", vertelt Thorsten Heins, BlackBerry's nieuwe topman die begin dit jaar werd aangesteld. "We denken dat BlackBerry geen succes kan hebben als we moeten proberen de lieveling van iedereen te zijn en van alles aan iedereen aan te bieden. Daarom gaan we voortbouwen op onze grootste kracht: de zakelijke markt".
Een andere belangrijke focus voor RIM zijn de opkomende markten (zoals China, Brazilië en India): hierop wil het op korte termijn zo veel mogelijk entry-level BlackBerry OS 7-smartphones afzetten, alvorens BlackBerry OS 10 (gepland voor dit later jaar) gereed is. Het hoopt op deze manier in deze landen veel nieuwe abonnees te verwerven.