Interessant:

Korting bij Lindorff na retour telefoon

nieuws 23 juni 2016 om 13:30

Incassobureau Lindorff geeft telecom-wanbetalers korting indien zij de telefoon, die zij bij hun abonnement hebben ontvangen, terugsturen. Het kortingsbedrag is even hoog als de waarde van de telefoon bij afsluiten van het abonnement.

Begin 2016 oordeelde de Hoge Raad (ECLI:NL:HR:2016:236) dat het gratis verstrekken van een mobiele telefoon bij een abonnement beschouwd moet worden als een lening of een koop op afbetaling. Providers hebben jarenlang niet inzichtelijk gemaakt welk gedeelte van een abonnement de afbetaling van het toestel betrof. De Hoge Raad oordeelt dan ook dat een consument de telefoon mag teruggeven aan de provider. De provider dient dan de originele waarde van het toestel aan de consument te vergoeden.

Incasso's grotendeels gestopt

Veel incassobedrijven zijn gestopt met het incasseren van telecomschulden. Lindorff start nu de incasso weer op. Tegen het AD bevestigt Lindorff de nieuwe werkwijze: "Klanten met een betalingsachterstand kunnen zich melden en hun oude telefoon terugsturen. Ze ontvangen dan normaliter 500 euro in mindering op hun vordering. Tevens worden de incassokosten herberekend." Met de stap brengt Lindorff haar incasso in lijn met een uitspraak van de Hoge Raad en begint weer met het incasseren van telecom-vorderingen. Concurrent Intrum Justitia is gestopt met het incasseren van telecomschulden totdat er nieuwe regels bekend zijn.

Let op. Het bedrag van 500 euro is een richtbedrag. Het kan hoger of lager uitvallen als blijkt dat de marktwaarde van de telefoon destijds anders was. Een topmodel, zoals een iPhone of een Samsung Galaxy S zal leiden tot een hogere korting. Lindorff krijgt van bijvoorbeeld KPN de totale vordering door en weet dus niet welke telefoon verstrekt is. Als je dus een goedkope telefoon hebt gekregen bij je abonnement, en je stuurt deze op, dan zal je een aanzienlijk lager bedrag als 'korting' ontvangen op je vordering.

Stappenplan voor retour toestel

  • Neem vooraf contact op met Lindorff en geef aan wat voor toestel je hebt. Vraag vervolgens aan Lindorff om schriftelijk aan te geven welk bedrag in mindering wordt gebracht op je schuld.
  • Maak een aantal foto's van je toestel, bij voorkeur waarop je zelf ook te zien bent.
  • Noteer het modelnummer.
  • Noteer het IMEI-nummer (lees meer: IMEI nummer opvragen).
  • Verstuur het toestel aangestuurd.
  • Vraag om een bevestiging van ontvangst met omschrijving van het type.
 

Slechte reputatie Lindorff

Overigens heeft Lindorff een dubieuze reputatie. Op het internet en in consumentenprogramma's zijn tal van klachten te vinden over de werkwijze van Lindorff. Veel klachten gaan over onterechte incasso's, maar ook over de agressieve wijze waarop Lindorff haar klanten benadert. Lindorff koopt vorderingen op van bedrijven, waaronder KPN, en wordt vervolgens eigenaar van deze vordering. Lindorff heeft daardoor een ander belang bij de vordering en incasseert ook op een andere wijze dan de originele schuldeiser zou doen.

Heb jij slechte of juist goede ervaringen met Lindorff? Laat het ons weten op onze Facebook-pagina.

AD.nl