Interessant:

Malafide sms-dienst Celldorado krijgt miljoenenboete

nieuws 15 juli 2010 om 10:26

De malafide sms-dienst Celldorado, onderdeel van Artiq Mobile en Blinck International, heeft van de Consumentenautoriteit een recordboete gekregen van 1,19 miljoen euro voor het aanbieden van misleidende sms-diensten.

Celldorado is vooral bekend via tv en internet als aanbieder van malafide sms-diensten als Friend Finder, Beest in Bed, Ware Liefde, Love Test, Brain Age en IQ Test. Op televisie zijn de advertenties vooral te zien op jongerenzenders als TMF en MTV. De voorwaarden komen in deze reclames razendsnel en in miniscule lettertjes onder in beeld voorbij, zodat ze nauwelijks leesbaar zijn. Op internet bood de website van MSN zonder scrupules een platform voor Celldorado en soortgelijke misleidende sms-diensten.

Gedupeerden dachten met een dergelijke dienst eenmalig een test of een spelletje te doen, maar bleken daarmee onbedoeld en ongewild een abonnement op een sms-dienst te hebben afgesloten. Door de misleidende uitingen op internet en tv werd verhuld dat het om een abonnement ging.

Naast de recordboete van 1,19 miljoen euro legt de Consumentenautoriteit Celldorado ook diverse lasten onder dwangsom op om ervoor te zorgen dat het met de misleidende praktijken stopt. De Consumentenautoriteit rekent Celldorado de overtredingen extra zwaar aan, omdat het het bedrijf zegt een voortrekkersrol te spelen in de branche. Celldorado heeft bezwaar aangetekend tegen het besluit van de Consumentenautoriteit. Het geld van de boete wordt overigens niet gebruikt om consumenten die misleid zijn te compenseren; zij kunnen eventueel proberen bij de civiele rechter hun geld terug te krijgen vanwege een onrechtmatige daad voortvloeiend uit misleiding.

Bij de invoering van de officiele SMS-gedragscode in 2008 werd er ook een SMS-filter voor ongewenste abonnementen geintroduceerd. De SMS-gedragscode werd begin 2010 aangescherpt en de maximum boete voor overtreders werd toen verhoogd naar 100.000 euro. Onder druk van de Consumentenbond hebben ook telecomoperators, zoals Vodafone, beloofd "harder op te treden tegen malafide sms-diensten".

Consumentenautoriteit