Huawei P9 review

test 18 april 2016 om 14:48

Op 6 april kondigde Huawei de P9 aan in tijdens een groot persevent in Londen. De P9 moet hét vlaggenschip van Huawei worden. PortableGear bekijkt of de P9 de verwachtingen waar maakt

Bij de splinternieuwe Huawei P9 ligt de focus vooral op de dubbele camera, gemaakt in samenwerking met de Duitse lensfabrikant Leica. De telefoon heeft een 5,2-inch 1080P display en draait op een 2,5 GHz Kirin 955 processor. De P9 is gemaakt van gepolijst metaal en stevig glas.

Op het design van de Huawei P9 is niks aan te merken. De dunne telefoon springt meteen in het oog. De body is gemaakt van licht metaal en is gepolijst, wat de telefoon er luxe uit doet zien. De P9 is beschikbaar in de kleuren wit, zwart, grijs, zilver, goud en roze. Op de achterkant is onder de twee camera's een vingerafdruksensor te vinden. Het 5,2-inch display is gemaakt van stevig glas, wat aan de randen licht gebogen is (zogenaamd 2.5D glas). Het toestel ligt hierdoor goed in de hand en ziet er mooi uit. Aan de onderkant van de telefoon vind je een koptelefoon-aansluiting, een speaker en de usb-c poort.

Huawei P9

Beeldscherm

Het 5,2-inch 1080P display werkt uitstekend. De kleuren komen mooi uit en het beeld is helder. Het display leent zich prima om social media te browsen, een spelletje te spelen of een video te bekijken. Het stevige glas van het beeldscherm voelt premium aan, en is niet overgevoelig voor krasjes. Een nadeel van het verder goede scherm zijn de zwarte randen rondom het volledige scherm. Vooral bij de witte uitvoering valt dit erg op. Als je je telefoon graag met het beeldscherm naar beneden neerlegt moet je opletten, het glas is erg glad en de telefoon glijdt daarom makkelijk weg.

Huawei P9

De Huawei P9 is voorzien van een camera met twee camera's met lenzen, die 'goedgekeurd' zijn door lenzenfabrikant Leica. Eén camera, de RGB-camera, legt de kleuren van je foto vast en de andere monochrome camera vangt de details van de compositie. De camera's werken samen om een zo goed mogelijke foto te schieten. De P9 en P9 Plus presteren uitstekend met weinig licht, doordat met de dubbele camera meer licht en detail kan worden vastgelegd dan met een enkele camera. Leukste feature van de camera is echter de mogelijkheid om gemakkelijk diepte-effecten toe te voegen. Zo maak je in een handomdraai een professioneel ogende foto, waarbij het onderwerp scherp is en de achtergrond vaag. Doordat ook de dieptegegevens in de foto worden opgeslagen kan je later de focus op de foto nog aanpassen.

Huawei P9 scherptediepte-effect

Hardware

De Huawei P9 is beschikbaar in twee uitvoeringen, met 3GB RAM en 32GB of 4 GB RAM en 64GB. Het geheugen is met een microSD-kaart uit te breiden tot 128 GB. De telefoon werkt op de Kirin 955-chipset met een 2,5GHz octacore-processor. Deze combinatie zorg dat de telefoon snel en vloeiend werkt. Wisselen tussen apps gaat prima en de telefoon is geschikt om moeiteloos games op te spelen. In de P9 is ruimte voor één Nano SIM-kaart. Let op, de P9 die in Nederland beschikbaar is heeft geen dual-SIM optie. Qua connectiviteit biedt de P9 wat je van een toptoestel kan verwachten. Het toestel ondersteunt 2,4 en 5GHz WiF, NFC, bluetooth en 4G. De batterijduur op de P9 is uitstekend. Met de 3.000 mAh batterij gaat de telefoon makkelijk een dag mee, meestal wel langer. In combinatie met de usb-c oplader is de batterij snel opgeladen, maar een snellaadfunctie op het toestel ontbreekt vreemd genoeg. Snelladen is overigens wel aanwezig op de Huawei P9 Plus. Ook wordt de P9 vrij heet tijdens het opladen, soms ook tijdens intensief gebruik. De vingerafdruk sensor is razendsnel en precies, zelfs stoffige vingers worden herkend.

Huawei P9 - Kleurvarianten
Huawei P9 - Kleurvarianten

Software

Op de software is nog wel wat aan te merken. De telefoon draait op Android 6.0 in combinatie met de Huawei EMUI 4.1 skin. Deze skin is minder overheersend dan vorige versies maar nog steeds niet perfect. De app iconen zijn kleurrijk, in China is dit populair, hier lijkt het echter een beetje kinderlijk. Verder ontbreekt er een app-drawer, waardoor alle apps op het startscherm staan en dit kan rommelig worden. Gedownloade apps komen soms ook lelijk terecht in de skin, en sommige standaard apps doen wel heel erg denken aan het uiterlijk van Apple’s iOS. De software voor de camera is daarentegen uitstekend. De camera-app is geoptimaliseerd voor de dubbele camera en komt met veel extra functies. Ook is de camera snel te bereiken vanaf het ontgrendelscherm.

Huawei heeft in samenwerking met Leica een uitstekende smartphone gemaakt. De meest opvallende feature is natuurlijk de dubbele camera, waarmee je zonder al te veel moeite fantastische foto's maakt. Daarnaast is de ingebouwde vingerafdruksensor van topkwaliteit. Het toestel oogt ook nog eens goed en ligt goed in de hand. Grootste nadeel van het toestel is de eigen Huawei-software, die niet altijd goed recht doet aan het toestel. Jammer is ook dat een snellaadoptie ontbreekt. Met een prijskaartje van rond de zeshonderd euro heb je een uitstekende smartphone met buitengewone camera. De vraag is wel of de prijs niet tegelijkertijd het zwakke punt is van de P9. Zijn voorganger, de Huawei P8, was bij introductie nog € 100,- goedkoper. De populaire Samsung Galaxy S7 kost 'slechts' € 100 meer. Het is de vraag of veel consumenten niet alsnog kiezen voor het topmodel van Samsung of een ander merk (zie onderstaande tabel). Ondanks deze kanttekening is de Huawei P9 zeker een aanrader.

|TABEL=1449|