Ringtone-aanbieder krijgt boete van 76.000 euro
Ringtone-aanbieder Wizz Mobile heeft een boete gekregen voor het aanbieden van zogenaamde 'gratis' abonnementen, terwijl het om betaalde abonnementen ging.
De Consumentenautoriteit heeft dat gemeld: Wizz Mobile (ook bekend als Mobqo) bood 'gratis' abonnementen aan, maar in werkelijkheid kwam je aan een vast abonnement vast te zitten.
De Consumentenautoriteit startte het onderzoek naar aanleiding van klachten van consumenten. Wizz Mobile hied zich niet aan de regels voor internetbedrijven, omdat bedrijven niet mogen suggereren dat een dienst gratis is terwijl dat in werkelijk niet zo is.
Wizz Mobile kreeg daarom een boete van 76.000 euro van de Consumentenautoriteit. In 2005 kreeg het Britse ringtonebedrijf mBlox een soortgelijk boete van 60.000 euro voor het overtreden van de regels. In juli dit jaar startte er ook een site waarmee je van ongewenste sms-abonnementen af kan komen.