Interessant:

Vodafone helpt TomTom navigatie verbeteren

nieuws 27 oktober 2006 om 11:36

TomTom en Vodafone ontwikkelen samen een technologie waarbij onbewerkte GSM signalen, aangeleverd door Vodafone, omgezet kunnen worden in nauwkeurige, real-time informatie over de snelheid en de richting van rijdende auto’s op de Nederlandse wegen. De informatie wordt uiteindelijk omgezet in verkeersinformatie voor TomTom gebruikers.

TomTom en Vodafone verwachten de oplossing in de tweede helft van 2007 commercieel in te kunnen zetten. De technologie is al beperkt getest op regionaal niveau. Bij de landelijke introductie in 2007 zal dit wereldwijd de eerste keer zijn dat zo'n dienst op landelijk niveau wordt ingezet.

De dienst zal in eerste instantie enkel beschikbaar zijn voor geregistreerde TomTom gebruikers. De data wordt doorgegeven over het GPRS netwerk. De nieuwe dienst is TomTom Travel Time Information (TTI) genoemd. TTI heeft als grote voordeel ten opzichte van RDS / TMC dat alle wegen in Nederland gedekt worden.

“Dit is een belangrijke ontwikkeling voor onze klanten en een grote stap op weg naar een echte ‘connected’ auto; een echte doorbraak in mobiele management en navigatie. We zijn ervan overtuigd hiermee de dagelijkse verkeerservaring van onze klanten te kunnen verbeteren. Door de samenwerking met Vodafone kan de fijnmazige informatie van hun mobiele netwerk helpen om de alledaagse navigatiebehoeften op te lossen én herdefiniëren we het begrip verkeersmobiliteit in Nederland. Dit is een primeur in de markt en we zijn dan ook blij om hierin samen te werken met de beste, innovatieve mobiele netwerk operator in Nederland”, zegt Harold Goddijn, TomTom’s chief executive officer. “Wij kijken er naar uit om meerdere deals te kunnen sluiten met vooraanstaande operators binnen Europa en de VS.”

“In de file staan is een van de grootste ergernissen waar we dagelijks last van hebben. De kans om met het TomTom team aan deze oplossing te werken, in de wetenschap dat dit mensen gaat helpen om hun tijd beter te benutten was dan ook een voor de hand liggende keuze”, zegt Guy Laurence, CEO van Vodafone Nederland. “De toenemende populariteit van apparaten zoals persoonlijke navigatiesystemen biedt een nieuw interessant potentieel voor Vodafone, zeker gezien de forse investeringen die we in ons netwerk in Nederland hebben gedaan. Maar op dit moment ben ik al erg gelukkig als we een lach op het gezicht van onze klanten kunnen toveren, door ze uit de files te helpen waar ze regelmatig in terecht komen.