Interessant:

Kia e-Niro komt - in theorie - 485 km ver

nieuws 19 september 2018 om 19:50

De nieuwe volledig elektrische auto van Kia, de e-Niro, krijgt een actieradius van 485 kilometer via de nieuwe WLTP-methode. De verkoop van de Kia e-Niro start eind 2018. Prijzen maakt Kia binnenkort bekend.

Update: in december 2019 heeft Kia deze cijfers aangepast. Het officiele WLTP bereik is naar beneden aangepast tot 455 km.

De nieuwe WLTP-testcyclus is meer op de praktijk gericht en biedt een betere indicatie van het actuele bereik dan de oude tests. Bij de Kia e-Niro met een 64 kWh lithium-ionpolymeerbatterij resulteert de nieuwe meetmethode in een actieradius van 485 kilometer. In de ‘urban’ WLTP-testcylus, gericht op rijden in de stad, komt de e-Niro tot 615 kilometer ver. De e-Niro is met maximaal 100kW per uur bij te laden, waardoor je binnen 23 minuten tot 60% bijlaadt. De e-Niro komt ook in een goedkopere 39,2 kWh variant. Deze komt tot 31 kilometer ver.

Niro best verkochte hybride in 2018

De nieuwe e-Niro komt naast de al bestaande en bijzonder succesvolle Niro Hybrid en Niro Plug-in Hybrid in de line-up van Kia. In Nederland zijn er sinds de introductie van de Kia Niro Hybrid meer dan 10.000 exemplaren verkocht. De Kia Niro Hybrid is daarmee de best verkochte hybride van Nederland in 2017 en 2018. Kia heeft sinds de marktintroductie van het model in 2016 wereldwijd al meer dan 200.000 exemplaren van de Niro verkocht, waarvan 65.000 in Europa.

Kia e-Niro - Dashboard
Kia e-Niro - Dashboard

De Kia e-Niro 64 kWh is voorzien van een 150 kW (204 pk) sterke elektromotor met een koppel van 395 Nm. Door het direct beschikbare maximale koppel accelereert de e-Niro in 7,8 seconden van 0 naar 100 km/u. De versie met 39,2 kWh-accupakket is uitgerust met een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor die eveneens 395 Nm koppel levert.

Slimme technologie verhoogt bereik

De Kia e-Niro is voorzien van slimme technologie die de energie van het accupakket optimaal benut, zoals regeneratief remmen, Coasting Guide Control (CGC) en Predictive Energy Control (PEC). Deze technologieën maken het mogelijk om energie terug te winnen en de range van de elektrische crossover verder te vergroten. CGC en PEC zijn gekoppeld aan het navigatiesysteem en houden rekening met aankomende bochten en andere topografische gegevens en verstrekken op basis van die informatie input aan de bestuurder om het ‘stroompedaal’ te liften om energie terug te winnen.

Het aantal elektrische auto's met een serieus bereik neemt met de e-Niro verder toe. Afgelopen maand startte Hyundai met de verkoop van de Hyundai Kona Electric een auto in hetzelfde segment. Jaguar probeert de hegemonie van Tesla in het hoge segment te doorbreken met de introductie van de Jaguar i-Pace.

portablegear.nl