Spelontwikkelaar Gameloft in de problemen
Gamedeveloper Gameloft, een van de eerste professionele ontwikkelaars van mobiele games, zit in de problemen. Het Franse bedrijf zou haar kantoor in New York hebben gesloten en 100 werknemers hebben ontslagen.
Dat meldt de website Gamasutra aan de hand van een (inmiddels verwijderde) Facebook-bericht van Kevin Chen, een van de belangrijkste programmeurs bij Gameloft. In dit bericht bevestigt hij de sluiting van de studio in New York en het ontslag van personeel. "Na 15 jaar en vele bestselling games is alle productie van Gameloft NYC gestopt. Al het ontwikkelingspersoneel, inclusief ikzelf, moet weg", schrijft hij.
In een reactie zegt Gameloft "zijn productie-organisatie actief te managen en te refocussen op een efficient en ervaren ontwikkelingscentrum om zich aan te passen aan de snel veranderde marktcondities en om de opbrengsten te laten groeien en winstgevender te worden".
Gameloft was een van de eerste spelontwikkelaars die zich puur richtte op mobiele games. De eerste Gameloft-games waren nog veelal rip-offs van console- en PC-games, maar later kregen de ontwikkelaar voor kwalitatief hoogwaardige mobiele games als N.O.V.A. 3, Asphalt 8: Airborne en Modern Combat 5: Blackout. Het 'ouderwetse' model waarop Gameloft haar mobiele games veelal aanbiedt (voor een vaste prijs, zonder microtransacties) blijkt niet meer te werken. De concurrentie van 'gratis' games (met microtransacties en veel reclame) is zo overweldigend, dat Gameloft bijna gedwongen is in deze markt mee te gaan om de concurrentie te kunnen bijhouden.