Interessant:

Candy Crush Saga leverde meer dan 1 miljard euro op in 2014

nieuws 17 februari 2015 om 13:08

Uitgever King heeft vorig jaar miljarden verdiend aan microtransacties in het populaire spelletje Candy Crush Saga. In totaal gaven spelers in 2014 meer dan 1 miljard euro uit aan in-app aankopen in het spel.

In een periode van 18 maanden - heel 2014 en eind 2013 - gaven spelers in totaal zelfs meer dan 2 miljard euro aan microtransacties in Candy Crush Saga. Sinds de lancering van het spel in 2013 heeft het spel meer dan 2,6 miljard euro aan in-app aankopen opgeleverd. Het spel is nog altijd de meest winstgevend mobiele game ter wereld, maar toch is het niet allemaal meer koek en ei. De totale uitgaven van spelers zijn sinds het laatste kwartaal van 2013 namelijk elk kwartaal alleen maar gedaald (al werd ook in de laatste kwartalen nog altijd ruim meer dan 200 miljoen euro uitgeven aan microtransacties).

Opmerkelijk is dat de inkomsten worden gegenereerd uit een relatief kleine groep betalende spelers. Eind 2014 had King maandelijks 356 miljoen unieke gebruikers, maar slechts 8,3 miljoen van hen gaf daadwerkelijk geld aan de spelen uit. De rest van de spelers hield het bij de gratis mogelijkheden. Al met al speelt 97,7 procent van de spelers King's games gratis, maar de 2,3 procent die wel aankopen doet, spendeert gemiddeld meer dan 20 euro aan de games.

Candy Crush-ontwikkelaar King besloot vorig jaar naar de beurs te gaan. Tevens werd vorig jaar Candy Crush Soda Saga, de officieel opvolger van Candy Crush Saga, geintroduceerd.

Candy Crush Saga
Candy Crush Saga

The Guardian