Recordverkoop van 196 miljoen euro aan iPhone 6-accessoires
De introductie van de nieuwe iPhone 6/6 Plus legt de fabrikanten van iPhone-accessoires geen windeiren. Twee weken na de introductie van de nieuwe modellen bereikte de verkoop van iPhone-accessoires een nieuw record van 196 miljoen euro.
Dat blijkt uit data van de NPD Group Weekly Tracking Service. De verkoop van iPhone-accessoires steeg, in de eerste twee weken na de introductie van de iPhone 6 en iPhone 6 Plus, met maar liefst 43 procent naar 249 miljoen dollar (196 miljoen euro), een nieuw record. In vergelijking: toen vorig jaar de iPhone 5S en iPhone 5C in de verkoop gingen, bereikte de accessoireverkoop een totaal van 195 miljoen dollar (154 miljoen euro).
De opbrengst van beschermhoesjes steeg met 78 procent na de lancering van de iPhone 6 en de opbrengst van screenprotectors steeg met maar liefst 120 procent. De verkoopstijging van andere accessoires, zoals mobiele opladers (5 procent), hoofdtelefoons met microfoons (10 procent) en Bluetooth-speakers (5 procent) was geringer. Accessoirefabrikanten hadden tijdig op de nieuwe, grotere iPhone-modellen kunnen inspelen, omdat via de productieketen al meerdere malen voortijdig was uitgelekt welk formaat ze zouden hebben. Daarop durfden vele accessoirefabrikanten de gok aan om al accessoires te produceren in de nieuwe maten, nog voordat de toestellen officieel waren aangekondigd.
"Nieuwe iPhone-formaten zorgen altijd voor een kortstondige opleving van het verkeer en het volume op de elektronische consumentenmarkt, maar het is de accessoiresverkoop die het momentum vasthoudt", aldus de NPD Group. "Vooral beschermhoesjes in het bijzonder, en de accessoireverkoop in het algemeen, geven een uitstekende maatstaf voor het meten van de lange-termijnvraag naar een telefoon".