Tablets minder populair door phablets
Volgens data van marktonderzoeker IDC is de enorme populariteit van tablets in de eerste drie maanden van 2014 enigszins afgenomen. Dit zou vooral komen door de opkomende populariteit van phablets.
In januari tot en met maart 2014 werden wereldwijd 50,4 miljoen tablets verkocht: 35,7 procent minder dan in het "high-volume" vakantiekwartaal (oktober-december) en slechts 3,9 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De mindere groei was niet toe te schrijven aan één specifiek besturingssysteem of aan één specifiek schermformaat.
Apple bleef in het eerste kwartaal van 2014 marktleider in het tabletsegment met een marktaandeel van 40,2 procent, maar er werden in deze periode aanzienlijk minder iPad-modellen verkocht: 16,4 miljoen in plaats van 26 miljoen in het vakantiekwartaal. In dezelfde periode vorig jaar waren het er nog 19,5 miljoen.
Nummer 2 op de tabletmarkt, Samsung, deed het iets beter, en zag haar wereldwijde tabletmarktaandeel groeien van 17,2 procent in het voorgaande kwartaal naar 22,3 procent. Asus (5 procent marktaandeel), Lenovo (4,1 procent) en Amazon (1,9 procent) blijven nog altijd ver achter bij de twee grootmachten. Android-tablets blijven de markt domineren: zij nemen ongeveer tweederde van de markt voor hun rekening.
"De opkomst van smartphones met grote displays [phablets red.] en consumenten die nog langer wachten om hun tablet te vervangen zijn de belangrijkste factoren voor de zwakker-dan-verwachte-groei van de tabletmarkt", aldus IDC.
Populaire phablets op dit moment zijn onder meer de Samsung Galaxy Note 3, de LG G Flex en de Nokia Lumia 1520.