Mobiele gamers kiezen massaal voor gratis games met ads
Uit onderzoek van onderzoeksbureau IHS/WildTangent blijkt dat (mobiele) gamers massaal de voorkeur geven aan gratis games met advertenties boven games zonder advertenties waarvoor ze moeten betalen.
Uit het onderzoek blijkt dat 86 procent van de gamers liever gratis games met in-game advertenties downloadt dan te betalen voor een game zonder advertenties. Daarnaast zegt 79 procent van de gamers het prettig te vinden om gratis virtuele goederen te ontvangen door op advertenties te klikken. Dankzij deze voorkeur blijkt vooral zogenaamde 'value exchange advertising' effectief: met deze vorm van adverteren kunnen adverteerders gamers belonen met in-game items of gratis gamesessies als zij op de in-game advertenties klikken.
"Het onderzoek toont aan dat gamers 'value exchange'-advertenties omarmen, en dat toont de progressie die de industrie heeft gemaakt in en rond de advertentie van videogames", aldus een analist van IHS. "Nu gamers steeds meer gewend raken aan in-game advertising, wordt het voor marketeers essentieel om creatieve manieren te vinden om 'value exchange'-adverteren te gebruiken, terwijl ontwikkelaars ervoor moeten zorgen dat gamers eenvoudig toegang tot deze aanbiedingen hebben".
Gameontwikkelaars halen tegenwoordig ook veel geld binnen met in-app aankopen, die tot de ergenis van veel gamers vaak wel erg nadrukkelijk gepusht worden. Ook komt het regelmatig voor dat jonge kinderen onwetend enorme bedragen uitgeven aan deze in-app aankopen.