Miljarden uitgegeven aan mobiele advertenties
Vorig jaar is in de Verenigde Staten 49,5 miljard dollar uitgegeven aan adverteren op internet, 16 procent meer dan in het voorgaande jaar. Hiervan ging 12,5 miljard naar mobiele advertenties, een stijging van 76 procent ten opzichte van 2013.
De grote stijging van uitgaven aan mobiele advertenties toont aan dat de markt onderkent dat consumenten steeds meer een mobile-only leven leiden. De opbrengsten uit zoekopdrachten (waar Google de grootste speler is) daalden. Met 12,5 miljard dollar werd er voor het eerst meer uitgegeven aan mobiele advertenties (een aandeel van 25 procent) dan aan banner-advertenties (een aandeel van 16 procent). Vorig jaar namen banner-ads nog 19 procent van de internet-advertentiemarkt voor hun rekening, tegenover 17 procent mobiele ads.
De uitgaven van advertenties op sociale netwerken, die veelal ook mobiel worden gebruikt, steeg naar 7 miljard dollar, bijna meer dan 60 procent in vergelijking met vorig jaar. Verder werd ook veel meer uitgegeven aan digitale video-advertenties, waarmee deze vorm van adverteren 7 procent van de internetreclamemarkt voor haar rekening neemt.
Het geld dat omgaat in adverteren op internet in de Verenigde Staten is nog bij lange na niet zo veel als wat er wordt uitgegeven aan advertenties op de traditionele televisie. Het bedrag is echter wel groter dan alle advertenties van radio, kranten en tijdschriftente samen. In 2013 werd er in de VS in totaal 65,7 miljard dollar uitgegeven aan advertenties op televisie - maar hierbij worden kabel-TV en digitale TV wel bijelkaar opgeteld.
Uit onderzoek bleek eerder dat mobiele gamers ook massaal kiezen voor gratis games met advertenties boven games zonder advertenties waarvoor ze moeten betalen. Ander onderzoek meldde dat mobiele advertenties meer risico op malware opleveren dan porno.