Verkoop Motorola Moto X valt tegen
Ook onder leiding van Google lukt het Motorola vooralsnog niet om grote successen op de smartphone-markt te boeken: de verkoop van haar vlaggenschipmodel voor 2013, de Motorola X, valt vooralsnog tegen.
Google en Motorola introduceerden begin augustus met veel tamtam de Motorola Moto X, een toestel dat vooralsnog alleen in Noord- en Zuid-Amerika en Groot-Brittannië te koop is. Het toestel is een stuk goedkoper (199 dollar bij een 2-jarig abonnement) dan veel concurrerende smartphones, terwijl de specificaties behoorlijk compleet blijven (al heeft Motorola wel enkele concessies moeten doen, zoals een relatief bescheiden 1,7GHz dual-core processor, terwijl veel concurrenten een quad-core processor in hun smartphone zetten).
Een groot succes is de Moto X vooralsnog niet: in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië is de prijs van het toestel reeds verlaagd (van 199 dollar naar 99 dollar bij een 2-jarig abonnement in de VS en van 585 dollar naar 255 dollar voor een los toestel in Engeland) in een poging om een grotere afzet te creeren. Volgens marktonderzoeker Strategy Analytics werden er in derde kwartaal van 2013, na de release in augustus, slechts 500.000 exemplaren van de Moto X verkocht (ter vergelijking: Samsung claimde meer dan 10 miljoen Galaxy S4-modellen te hebben verkocht, een maand na de release in april). In totaal verkocht Motorola in het derde kwartaal minder dan 2 procent van alle smartphones wereldwijd, waar dit twee jaar geleden nog 4 procent was. Een reden hiervoor is dat het productaanbod van Motorola erg beperkt is.
In een poging de resultaten te verbeteren, introduceert Motorola later vandaag in Brazilië de Motorola Moto G, een nieuwe budgetvriendelijke smartphone (waarschijnlijk met een prijs rond de 250 dollar) en een kleiner broertje van de Moto X. Strategy Analytics verwacht dat Motorola, onder meer dankzij de prijsverlagingen en deze introductie, in het vierde kwartaal een miljoen smartphones zal verkopen.