Ultrabooks nog niet populair
Ultrabooks zijn - mede door de concurrentie van tablets en de hoge prijs - nog niet populair. Analysebureau IHS iSuppli heeft de verwachting over het aantal verkochte ultrabooks met 50 procent teruggeschroefd en verwacht ook weinig van 2013.
Eerder dit jaar voorspelde IHS iSupplig nog dat er 22 miljoen Ultrabooks zouden worden verkocht in 2012, maar nu heeft het analysebureau de verwachting teruggeschroefd naar 10,3 miljoen exemplaren. Ook de verwachting voor 2013 is flink naar beneden gegaan: van 61 miljoen naar 44 miljoen verkochte exemplaren.
Volgens IHS is het de PC-industrie vooralsnog niet gelukt om de nodige buzz en enthousiasme voor ultrabooks te creëren bij het grote publiek. Tablets en smartphones spreken al wel een groot publiek aan en worden steeds belangrijke concurrenten voor Ultrabooks. Daarnaast is de prijs van de ultrabooks te hoog en is vooralsnog eigenlijk alleen chipfabrikant Intel - dat de term 'ultrabook' in 2011 ijkte - enthousiast over de dunne en luxe notebooks.
De hoge prijs is echt het zwakke punt van de ultrabooks. Intel had in eerste instantie een prijs rond de 600 dollar (rond de 500 euro) in gedachten, maar in de praktijk kosten de Ultrabooks rond de 1000 dollar (rond de 700-800 euro). Dat is te duur voor consumenten - zeker gezien de concurrentie en de economische crisis te duur. Daarnaast heeft Apple met de MacBook-serie een groot deel van de high-end notebook-markt in handen. De MacBooks zijn ook zeer prijzig, maar Mac-gebruikers "zouden gewend zijn aan hoge prijzen, terwijl PC-gebruikers zuiniger zijn".