Marijke Helwegen irritantste navigatiestem
Nederlanders laten zich het minst graag de weg wijzen door Marijke Helwegen, blijkt uit een onderzoek onder Nederlandse automobilisten in opdracht van Navigon, producent van navigatiesystemen.
Daarnaast blijkt dat 62% van de bestuurders ook mét navigatie nog wel eens de weg kwijt raakt en dat bijna tweederde van de Nederlanders provinciehoofdsteden Den Bosch en Groningen niet op de kaart weet aan te wijzen.
Het onderzoek van Navigon wijst uit dat de Nederlandse top drie van meest irritante navigatiestemmen bestaat uit Marijke Helwegen, Britt Dekker ('Echte meisjes in de jungle') en Peter R. de Vries. Als het gaat om de favoriete navigatiestem kozen de meeste Nederlanders voor André van Duin. Marco Borsato eindigde op de tweede plaats en Frans Bauer op de derde. Daarnaast zijn bekende radio DJ's populair. Zo werden Gerard Ekdom, Giel Beelen, Edwin Evers, Jeroen Nieuwenhuize en Erik de Zwart meerdere malen genoemd. Van alle bekende Nederlanders heeft Katja Schuurman de meest aantrekkelijke vrouwelijke navigatiestem. Bij concurrent TomTom waren in het verleden onder meer clown Bassie en pornoster Kim Holland populaire navigatiesystemmen.
In de afgelopen tien jaar werden navigatiesystemen steeds populairder in Nederland. Uit het onderzoek van Navigon blijkt dat 76% van de navigatiebezitters gebruik maakt van een los apparaat, 15% heeft een in de auto ingebouwde navigatie en 9% navigeert via de smartphone. Meer dan een derde van de bestuurders zegt dat zijn of haar topografische kennis is afgenomen door het gebruik van navigatie. Bijna tweederde van de respondenten kan bijvoorbeeld Den Bosch en Groningen niet aanwijzen op de kaart. Automobilisten uit de Noordelijke regio bleken een betere topografische kennis te hebben dan de rest van de Nederlanders.
Bijna een kwart van de bestuurders met navigatie zet het navigatiesysteem ook aan als ze wel de weg naar de bestemming weten. "Ook al worden mensen nog wel eens per ongeluk een boerenerf opgestuurd: de meeste automobilisten kunnen niet meer zonder navigatie", zegt Chris Merrell, Hoofd EMEA Marketing Communicatie bij Garmin (waarvan Navigon sinds 2011 onderdeel uitmaakt). "Mensen zien hun navigatiesysteem inmiddels als een vertrouwde metgezel. Automobilisten geven aan hun navigatiesysteem niet alleen te gebruiken voor de weg- en file-informatie, maar ook voor de gezelligheid", aldus Chris.
portablegear.nl