Missers op het Mobile World Congress 2010
In een mensenleven worden nooit alle verwachtingen ingevuld, ook niet op het Mobile World Congress; deze zaken miste PortableGear het meest op de 2010-editie van de beurs.
1. Nokia en LG
Al lang voor het Mobile World Congress 2010 vroeg men zich af: zou het waar zijn? Zouden Nokia en LG echt niet aanwezig zijn op de grootste telecombeurs ter wereld? Het bleek allemaal waar: geen van beide bedrijven had een officiële stand op deze editie van het congres. De afwezigheid van LG was bijzonder vreemd, aangezien het Koreaanse bedrijf wel platinum sponsor (een hoofdsponsor) van het evenement was. Het bedrijf had een kleine, bijna verstopte, stand net buiten het beursterrein waar alleen op afspraak de nieuwe LG Mini en LG GT540 werden getoond. Nokia was helemaal afwezig in de buurt van het congresterrein en introduceerde zelfs geen nieuwe telefoons. De enige Nokia-aankondiging van belang was de introductie van MeeGo, een nieuw softwareplatform waarin Nokia en Intel hun Maemo- en Moblin-platformen gaan bundelen. Andere partijen, waaronder Samsung, HTC, Motorola, Sony Ericsson en BlackBerry, introduceerden wel veel nieuwe interessante producten en/of diensten en profiteerden daarmee optimaal van de afwezigheid van de Finnen en Koreanen.
2. Internet Tablets
Vorig jaar stond het Mobile World Congress nog deels in het teken van de populaire netbooks. Deze zijn nu op de beurs alweer bijna uit beeld verdwenen (en geheel opgegaan in de reguliere laptopmarkt). Een verwachting voor het Mobile Congress 2010 was dat veel partijen in navolging van Apple, dat eind januari de iPad introduceerde, ook met een eigen tablet zouden komen. Dat is vooralsnog echter nog niet geval; op het congres waren zelfs bijna geen prototype-tablets te bespeuren. Misschien wil men afwachten of de iPad Apple veel succes zal brengen. Wellicht ziet men helemaal geen heil in de internet tablet als productcategorie. Mogelijk ziet men bij voorkeur consumenten internetten op de mobiele telefoon, omdat dat meer geld in het laatje brengt. Wat de reden ook mag zijn: internet tablets ontbraken tegen alle verwachting in op dit congres.
3. Mileubewustheid
De telecommarkt wordt milieubewust. Tenminste, daar werd nog volop op ingespeeld op het Mobile World Congress 2009 met een hele serie milieuvriendelijke telefoons. Op de beurs van 2010 lijkt de milieubewustheid bijna geheel verdwenen. In zoverre het de partijen uitkomt, noemen ze zaken wel milieuvriendelijk ("geen persberichten op papier of cd meer, kijk maar op de website"), maar voor de rest horen we eigenlijk niets meer over de "enorme betrokkenheid" bij het milieu. Enig lichtpuntje bij deze trieste constatering is Sony Ericsson, die met de GreenHeart-serie (met daarin modellen als de Hazel en de Elm) in elk geval nog uitdraagt het milieu belangrijk te vinden. (Het bedrijf werd bovendien dit jaar voor het vierde jaar op rij verkozen door Greenpeace als schoonste producten van elektronica). Mobiele telefoons met recyclebare behuizingen en zonnepanelen bevinden zich nog altijd in de periferie en komen vooralsnog daar niet vandaan. Daarnaast is het tijdens deze beurs ook over de beloofde universale oplader voor mobieltjes verontrustend stil gebleven. Op het gebied van milieubewustheid is het Mobile World Congress 2010 een beurs van gemiste kansen.
portablegear.nl
Gerelateerde producten
- 1 jan. 2009Navigon 6310
- 9 jan. 2010LG GT540
- 28 jan. 2010Apple iPad
- 14 dec. 2009Sony Ericsson Hazel
- 14 dec. 2009Sony Ericsson Elm