Consumentenbond verliest sms-rechtszaak
De Consumentenbond heeft de rechtszaak die zij had aangespannen over SMS-diensten op alle punten verloren; de bond moet ook haar persbericht met feitelijke onjuistheden rectificeren.
De rechtbank oordeelt dat T-Mobile zorgvuldig klanten ondersteunt bij de afhandeling van vragen en eventuele klachten over SMS-diensten. T-Mobile "blijft zich desondanks inzetten voor verdere verbetering van transparantie rondom SMS-diensten. De verscherpte SMS-Gedragscode die per 1 maart aanstaande in werking gaat, biedt daarvoor betere waarborgen."
De Consumentenbond had in een kort geding een principezaak aangespannen over het factureringsysteem van SMS-diensten. De aanleiding van de rechtszaak was een incident waarbij één SMS-aanbieder willekeurig en ongevraagd berichten had verstuurd. T-Mobile en Vodafone hebben deze SMS-aanbieder hier indertijd op aangesproken en geëist om gedupeerde klanten te compenseren. Alle klanten die zich hebben gemeld, hebben hun geld terug gekregen.
De Consumentenbond heeft dit incident echter aangegrepen om het factureringsysteem voor alle SMS-diensten te laten verbieden. Hiermee mist de Consumentenbond de kern van het probleem, welke ligt in de transparantie van de reclames en niet in de wijze van factureren. T-Mobile is verheugd dat de uitspraak van de rechter de zaak in de juiste proporties terugbrengt.
De rechtbank verplicht de Consumentenbond ook om haar tendentieuze persbericht te rectificeren. Hierin beschuldigde de Consumentenbond T-Mobile er ten onrechte van dat zij niet zorgvuldig omgaat met SMS-diensten en de afhandeling van eventuele klachten hierover. De rechtbank heeft bepaald dat dit onjuist is en gebiedt de Consumentenbond haar persbericht direct van haar website te verwijderen. Bovendien dient zij een rectificatie te sturen naar alle partijen aan wie zij het oorspronkelijke bericht heeft verstuurd.
Net als T-Mobile eiste ook Vodafone in een kort geding een rectificatie van het persbericht van de Consumentenbond en ook deze telecomprovider kreeg gelijk. Anthony Hellegers, Directeur Corporate Development bij Vodafone Nederland: "We zijn blij dat de rechter ons gelijk gegeven heeft, maar dit doet niets af onze inspanningen om overlast voor onze klanten met betrekking tot misleidende SMS-diensten verder terug te dringen."
portablegear.nl