OnePlus Nord review

test 2 oktober 2020 om 15:21

De OnePlus Nord is een midrange smartphone met een 90 Hz scherm en maar liefst zes camera's. PortableGear gebruikte het toestel de afgelopen periode uitgebreid. In onderstaande review lees je wat je van de Nord kan verwachten.

OnePlus Nord design

De OnePlus Nord is een leuk ogende telefoon met een redelijk groot 6,44-inch scherm. Het scherm loopt niet door over de zijkanten, maar heeft wel afgeronde hoeken. Meest opvallend aan de voorzijde is de twee lenzen van de selfiecamera, die linksboven in het scherm zijn geplaatst. De voor- en achterkant zijn gemaakt van het stevige Gorilla Glass. Aan de rechterzijkant tref je een aan/uit-knop en een fraai vormgegeven knop om het volume van je ringtone in te stellen. Aan de andere kant zit de volumeknop. Aan de onderkant van het toestel vind je een USB-C aansluiting, de simkaartslede, en een luidspreker.. Zowel boven als onder zit een microfoon. Op de achterkant is de viervoudige cameramodule geplaatst. Naast de camera zit tot slot een flitsertje. De OnePlus Nord is een leuk ogende telefoon met een redelijk groot 6,44-inch scherm (2.400 x 1.080 pixels in een 20:9 beeldverhouding). Het scherm loopt niet door over de zijkanten, maar heeft wel afgeronde hoeken. Meest opvallend aan de voorzijde is de twee lenzen van de selfiecamera, die linksboven in het scherm zijn geplaatst. De voor- en achterkant zijn gemaakt van het stevige Gorilla Glass. Aan de rechterzijkant tref je een aan/uit-knop en een fraai vormgegeven knop om het volume van je ringtone in te stellen. Aan de andere kant zit de volumeknop. Aan de onderkant van het toestel vind je een USB-C aansluiting, de simkaartslede, en een luidspreker. Zowel boven als onder zit een microfoon. Op de achterkant is de viervoudige cameramodule geplaatst. Naast de camera zit tot slot een flitsertje. Het toestel ligt fijn in de hand en is verkrijgbaar in de kleuren Gray Onyx en Blue Marble. De laatste variant heeft een fantastische heldere metallic kleur. Het toestel is niet waterdicht, dus laat hem niet in bad vallen.

OnePlus Nord - Voorkant
OnePlus Nord - Voorkant

OnePlus Nord display

Het display van de OnePlus Nord behoort tot de beste displays in zijn prijsklasse. Met een resolutie van 1.080 x 2.400 pixels is het scherm lekker scherp. De AMOLED-technologie zorgt voor goede kleuren. Zwart is bij AMOLED echt zwart en de andere kleuren zijn erg helder. Fijn is ook de verversingssnelheid van 90 Hz. Hierdoor reageert het scherm erg snel. Dit is niet alleen fijn bij normaal telefoongebruik, maar vooral bij gamen. De onderliggende vingerafdrukscanner werkt snel en accuraat.

OnePlus Nord camera

In totaal heeft de OnePlus Nord 6 camera's. Aan de achterzijde heb je een 48-MP hoofdcamera (Sony IMX586) met optische beeldstabilisatie. Deze wordt aangevuld met een 8-MP 119-graden groothoekcamera, een 5-MP dieptecamera en een 2-MP macrocamera. Er zijn verschillende opnamemodi, waaronder time-lapse, panorama, slow-motion, portret en nachtscene. Video's neem je op maximaal 240 fps op, of in 30 fps bij 4K. De Nord maakt foto's van goede kwaliteit. Ook in het donker zijn de presaties gezien de prijs van het toestel zeer acceptabel. Wel mis je de optische zoom. Digitaal zoomen geeft snel kwaliteitsverlies. De panoramacamera is minder. Foto's die je met deze 8-MP camera maakt zijn beduidend minder scherp dan de foto's met de hoofdcamera. Ook de portretfoto's hebben we wel eens beter gezien. De macrocamera doet wat hij moet doen en maakt foto's van 1 tot 2 centimeter afstand. Dankzij de tweevoudige selfiecamera schiet de Nord prima selfies met één of meerdere personen.

OnePlus Nord - Cameramodule
OnePlus Nord - Cameramodule

OnePlus Nord prestaties

Dat de Nord een midrange toestel is zie je direct aan zijn processor. De Snapdragon 765G chipset is geen vlaggenschip processor. Desondanks is het wel een processor in het hogere segment, waardoor je nog steeds goede prestaties ervaart. Qua RAM zit je met 12 GB zeker goed. Ook het opslaggeheugen is met 256 GB niet kinderachtig. Het instapmodel heeft overigens 8 GB RAM en 128 GB opslaggeheugen. Je kan het geheugen helaas niet uitbreiden. Met de Nord kan je dankzij deze specificaties zeker gamen, maar het is geen game telefoon. Sommige games draaiden zonder problemen op 90 fps, maar met Fortnite heeft de Nord wat meer moeite. Fortnite is zeker wel te spelen, maar draait soepeler op een high-end telefoon. Het toestel heeft verder een 4.115 mAh accu, die met Warp Charge 30T met 30W op te laden is. Hiermee laad je de telefoon in minder dan een uur volledig op. Draadloos opladen is helaas niet mogelijk.

OnePlus Nord software

Vanuit de doos draait de Nord op Android 10 aangevuld met OxygenOS 10.5. OxygenOS is een erg fijne grafische schil met enorm veel extra opties om je telefoon exact zo in te stellen zoals je wilt. De opties zijn bijna eindeloos. Zo kan je bijvoorbeeld de systeempictogrammen op vier verschillende manieren afbeelden (rond, vierkant, traan, afgerond vierkant). Maar ook de pictogrammen zelf of het systeemlettertype kan je op alle mogelijke manieren aanpassen. Ook leuk zijn de animaties bij het gebruiken van de vingerafdrukscanner. De opties zijn zo uitgebreid, dat je waarschijnlijk zonder extra apps het toestel volledig kan aanpassen aan je eigen smaak. OnePlus geeft niet aan hoe lang ze haar toestellen blijft voorzien van nieuwe Android versies. Tot nu toe doet OnePlus het erg goed. Zelfs de OnePlus 5 en 5T van 3 jaar geleden zijn onlangs naar Android 10 geüpgraded.

OnePlus Nord conclusie

Met een winkelprijs van 400 euro voor de 8GB + 128 GB variant en 500 euro voor de 12 GB + 256 GB variant is de OnePlus Nord relatief aantrekkelijk geprijsd. Het grootste pluspunt is het fraaie 90 Hz scherm dat voor een enorm soepele ervaring zorgt. Ook het snelle opladen is prettig. Tot slot is OxygenOS erg fijn in gebruik. De camera's overtuigen minder. De hoofdcamera, macrocamera en beide selfiecamera's maken prima foto's. De panorama-camera en de diepte-camera laten daarentegen wel wat steken vallen. Minpunt is ook dat het geheugen niet uitbreidbaar is. Al met al is de Nord een prima telefoon, die op veel punten goed scoort.

portablegear.nl