Honor Band 5 review

test 5 december 2019 om 12:55

Fitness-armbandjes worden steeds goedkoper. De nieuwe Honor Band 5 kost slechts 30 euro. In deze review voelen we deze spotgoedkope armband aan de tand.

Als je al bekend bent met de Honor band-serie, dan zal het je opvallen dat het design van de Band 5 vrijwel identiek is als het design van de Band 4. Honor (dochteronderneming van Huawei) introduceert wel twee nieuwe functies, waarover later meer: muziek bediening en zuurstofsaturatie-meting (SpO2). De Honor Band 5 is een dunne fitness-armband met een bandje, dat zowel geschikt is voor dunne als voor dikke polsen. Zelfs kinderen kunnen de Band 5 goed strak dragen dankzij de vele perforaties in de polsband. Op de Band 5 tref je een gebogen 0,95-inch AMOLED scherm met een 120x240 pixel resolutie (228 ppi). Onder het scherm vind je een ronde knop, waarmee je het scherm kan activeren of terug kan keren in het hoofdmenu. Door naar boven en naar beneden, of van links naar rechts te vegen navigeer je door de menu's op de Band 5. Het scherm is uitstekend. Zelfs in zonnige condities is het scherm goed te zien. De helderheid van het scherm is in te stellen, zodat je een balans kan zoeken tussen stroomgebruik en helderheid. Je hebt ook nog de mogelijkheid om het scherm 5 minuten aan te laten staan, als het eenmaal geactiveerd is. Het toestel is waterdicht, dus zwemmen is geen probleem. Het bandje is verkrijgbaar in de kleuren zwart, blauw en roze.

Honor Band 5 - Kleuren
Honor Band 5 - Kleuren

Accu en opladen

Opladen doe je met een speciale oplaadadapter die je op het armbandje klikt. Deze oplader heeft een micro-USB aansluiting om hem gemakkelijk op te laden met één van je bestaande USB-opladers. Het kleine oplaadadaptertje is na wat oefening vrij eenvoudig te bevestigen. Je moet de adapter wel goed opbergen, want je raakt hem zo kwijt. Het kost ongeveer 1,5 uur om de 100 mAh accu op te laden. Vervolgens kan je het gemakkelijk 1 a 2 weken uitzingen tot een volgende oplaadbeurt, natuurlijk afhankelijk van je gebruik. Alle data van je band synchroniseer je met de Huawei Health app. Deze app, die al een tijdje meedraait, werkt prettig en geeft je veel mogelijkheden om je gegevens te bekijken.

Functionaliteit

De functionaliteit van de Honor Band 5 is uitgebreid, maar natuurlijk niet zo uitgebreid als de functionaliteit van een 100-euro smartband. Allereerst heb je de basisfuncties, bestaande uit slaapmonitoring via TruSleep, hartslagmeting, een stappenteller, een timer en een stopwatch. De TruSleep slaapmonitoring start en stopt automatisch en geeft je een prima inzicht in je slaapcyclus. Natuurlijk kan je de Band 5 ook gebruiken om je sportsessies bij te houden. Omdat de Band 5 geen GPS heeft, moet je wel je telefoon bij deze sessies meenemen. De nauwkeurigheid van deze metingen is dan vergelijkbaar met de metingen via een sportapp op je telefoon, maar de functionaliteit is ruim voldoende om je inzicht te bieden tijdens je trainingssessies. Natuurlijk kan je ook de notificaties op je armband bekijken. Verwacht niet dat je films en video's kan bekijken, maar berichten kan je wel bekijken zonder je telefoon te pakken.

Honor Band 5 - Voor dunne en dikke polsen

Nieuw: muziekbediening en SpO2 meting

Nieuw in deze versie is de mogelijkheid om je muziek te bedienen op je telefoon. Dit geldt enkel voor Spotify, Google Play Music, YouTube, Shazam en Huawei Music. Je kan een track op het scherm van je armband pauzeren, maar ook naar een volgende of vorige track springen. Ook het volume van de muziek kan je via het scherm aanpassen. De muziekafstandsbedeining is een welkome toevoeging op de Honor Band en werkt erg prettig. Daarnaast kan je vanaf je pols een foto nemen met je (Huawei) toestel. Op het moment dat je de camera-app opstart verschijnt er een sluiterknop op je armband, waarmee je een foto kan nemen. Handig als je bijvoorbeeld werkt met een statief. Tot slot heeft Honor een zuurstofsaturatie-meter toegevoegd. Deze meter meet de hoeveelheid zuurstof in het bloed. Deze waarde ligt normaliter tussen de 95 en de 99%. Als de band waardes minder dan 90% meet krijg je het advies om medische hulp te zoeken.

Honor Band 5 - Zwemtraining
Honor Band 5 - Zwemtraining

Natuurlijk zijn er betere fitness-armbandjes te koop dan de Honor Band 5. Maar de prijs-kwaliteit van de Band 5 is niet te verslaan. Voor nog geen drie tientjes krijg je een fitness-armband waarmee je je hartslag meet, je slaap in de gaten houdt, discreet notificaties kan lezen , je muziek- en je camera kan bedienen en je sportsessies kan bijhouden. Van de Honor Band 5 zal je niet gauw spijt hebben. Ook zeer geschikt voor kinderen als hip horloge!