Verandering opzegtermijn contracten
De opzegtermijn voor telefonie- en internetcontracten verandert; na het uitdienen van de contractsperiode geldt een maximale opzegtermijn van een maand.
Dat heeft de OPTA, de telecomwaakhond, bekendgemaakt. Het is daardoor mogelijk sneller je telefonie- of internetcontract op te zeggen. Bovendien geldt het moment van opzeggen als het moment van beëindigen; één maand is één maand. Dat wil zeggen dat je contract bij opzegging niet langer dan een maand mag doorlopen, bijvoorbeeld tot het eind van een vastgelegde periode.
Het grootste voordeel is dat je geen telefonie- of internetcontracten meer hebt die heel snel automatisch worden verlengd. De opzegtermijn van bedrijven was eerder vaak 3 maanden, waardoor contracten vaak niet tijdig werden opgezegd. Als je overigens nog een doorlopend vast contract hebt, moet dat wel worden uitgediend. Dankzij de kortere opzegtermijn wordt het nog aantrekkelijker om snel over te stappen op een voordeliger sim-only-abonnemt.
De nieuwe maximale opzegtermijn geldt vanaf 1 juli.