250.000 mails en smsjes op je 21ste
Nederlandse jongeren van 21 hebben in hun leven al ongeveer 250.000 mails en sms'jes ontvangen. Daarnaast hebben ze rond die leeftijd al gemiddeld 5000 uur achter een spelcomputer doorgebracht en 3500 uur op internet gesurfd.
Dat meldt De Telegraaf naar aanleiding van onderzoek van dataverwerker Logica CMG. Bedrijven weten jongeren ook steeds beter te vinden en te benaderen met commerciële produkten, zoals ringtones. De Reclame Code Commissie vond begin februari dat veel van deze reclame voor 'gratis' ringtones misleidend is.
Gemiddeld worden er zo'n 80 mails en sms'jes per dag verwerkt door de 'digitale generatie', waaronder veel spam. Jongeren zullen hiermee moeten leren omgaan, aldus de onderzoekers, omdat spam alleen maar zal toenemen.
Jongeren kunnen echter al zeer goed informatie filteren uit een grote hoeveelheid mails, sms'jes en chatgesprekken. Daarnaast beschermen ze zich al redelijk goed tegen ongewenste berichten. Volgens het Sociaal Cultureel Planbureau is overigens 1 op de 10 jongeren internetverslaafd en internet langer dan 16 uur in de week.