Sms blijkt funest voor taalbeheersing
Ierse docenten en onderwijskundigen maken zich ernstige zorgen over de negatieve gevolgen van sms voor de taalbeheersing onder schoolkinderen. Docenten spreken van een explosieve groei van het aantal grammaticale en spellingfouten. Onderzoek van het Ierse schoolexamen van 2006 wijst uit dat Ierse schoolkinderen de grammatica niet machtig zijn en dat zij nauwelijks weet hebben van het gebruik van leestekens.
De experts wijten deze fouten aan de populariteit van sms-berichtjes onder jongeren. Doordat jongeren gewend raken om zo efficiënt mogelijk te schrijven in sms-berichtjes, vergeten zij het correcte taalgebruik. Vooral het ontbreken van leestekens in sms'jes heeft een slechte invloed op de taalbeheersing van jongeren.
Volgens de Ierse onderzoekers kenmerken de Ierse schoolexamens zich tegenwoordig door een overmatig gebruik van versimpelde korte zinnen. Leraren blijken op hun beurt helemaal niets te weten van de sms-taal, die hun leerlingen zo veelvuldig gebruiken. De vraag is of de onlangs ingestelde prijs voor sms-literatuur dan ook niet te hoog is gegrepen.