Interessant:

Napster kan het vergeten

nieuws 31 juli 2002 om 18:15

Napster heeft met het vertrek van Thomas Middelhoff als CEO van Bertelsmann een zeer trouwe vriend verloren. De toekomst van Napster is hierdoor pikzwart geworden.

De progressieve Middelhoff werd afgelopen weekend gedwongen om Bertelsmann te verlaten vanwege zijn afwijkende mening over de te volgen strategie. Onder leiding van Middelhoff heeft Bertelsmann de stap naar de online wereld genomen, onder andere met de aankoop van Napster en CDNow.

De aankoop van Napster is nooit goed uitgepakt voor Bertelsmann. Door de slepende rechtzaken is Napster op sterven na dood. De vraag is of er van Napster ooit nog wat te maken is, zeker nu er andere sterren, zoals Kazaa, aan de hemel zijn verschenen.

Tot nu toe heeft Bertelsmann 80 miljoen dollar in Napster gepompt. De kosten om de dienst, eventueel als betaalservice, te herlanceren zullen ook in de miljoenen lopen. Vanwege de kosten en de conservatieve inslag van Bertelsmann is marketing professor Peter Fader van de universiteit van Pennsylvania van mening dat Napster zonder Middelhof ten dode is opgeschreven.

CNN