Onterechte all-in-prijs telefoonabonnementen
Telecomproviders KPN, Vodafone en T-Mobile zouden ten onrechte aan consumenten een all-in prijs hebben berekend bij mobiele telefoonabonnementen. Consumentenorganisatie Consumentenclaim wil daarom een massaclaim tegen de providers beginnen.
Bij een all-in abnnement worden de prijs van het toestel en de belkosten niet gesplitst weergegeven. Een toestel kan op deze manier onder de noemen 'gratis' worden aangeboden, terwijl in de praktijk de kosten uit het hoge abonnementstarief worden gehaald. De Hoge Raad bevestigde onlangs een vonnis waarin een consument geen rekening hoeft te betalen voor zijn all-in abonnement (bij KPN).
De Hoge Raad zegt dat een provider de toestelprijs van een telefoon apart, naast de abonnementskosten, moet bepalen. Dit kan niet bij een all-in abonnement. Daardoor kan een consument, volgens de Hoge Raad, het deel van het contract dat betrekking heeft op het toestel terugdraaien. Hij hoeft daartoe alleen het toestel terug te geven en geen vergoeding te betalen voor gebruik en/of waardevermindering van de telefoon.
Consumentenclaim zegt een all-in abonnement als lening te beschouwen. Omdat providers niet hun klanten verteld hebben voor welk bedrag er een lening werd afgesloten, is de wet overtreden. Volgens Consumentenclaim kunnen klanten daardoor de overeenkomst voor wat betreft het krediet vernietigen. De provider moet dan alle betaalde kosten voor het toestel terugbetalen. Consumentenclaim zegt dat providers nu "de rekening zullen moet gaan betalen voor het jarenlang verborgen houden van de werkelijke kosten van de telefoon."