Socialer dankzij digitale diensten
Uit onderzoek van Telfort blijkt dat we dankzij digitale diensten als WhatsApp en social media massaal een stuk attenter zijn geworden. Maar bij bepaalde gelegenheden ontvangen we toch nog altijd het liefst een kaart of bezoek.
Het aantal manieren om vrienden, familie en collega's te feliciteren, een hart onder de riem te steken of succes te wensen is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Uit onderzoek (onder 1050 respondenten) van Telfort naar het versturen van berichten blijkt dat al die mogelijkheden ons socialer hebben gemaakt. De helft van de Nederlanders geeft aan sinds de opkomst van SMS en WhatsApp makkelijker lieve, aardige of attente berichtjes te sturen en die ook vaker te ontvangen.
Partners, ouders en grootouders vereren we nog altijd bij voorkeur met een bezoekje als we iets aardigs of attents willen zeggen. Vrienden en collega's krijgen vaker een app'je. WhatsApp wordt ook het meest gebruikt om familie en vrienden succes te wensen of te complimenteren, bij collega's gebeurt dat doorgaans in persoon. Bij familieleden gaan we meestal persoonlijk langs als er iets te vieren valt, vrienden en collega's feliciteren we vooral via WhatsApp. Bij belangrijke gebeurtenissen ontvangen de meeste Nederlanders een WhatsApp-bericht, kaart of telefoontje. Het liefst zou men echter een kaart of bezoek krijgen. Familie sterkte wensen gebeurt vaak door een bezoekje. Vrienden krijgen in zo'n geval vaker een lief WhatsApp-bericht en collega's ontvangen een kaartje.
Persoonlijk contact is voor iedereen nog steeds de belangrijkste manier om op de hoogte te blijven van het leven van vrienden, familie en collega’s. Van de 65-plussers geeft bijna driekwart aan dat persoonlijk contact hen op de hoogte houdt. Social media zijn daarnaast belangrijk voor de groep 20 tot 55 jarigen, en jongeren van 18 tot 20 jaar blijven ook up-to-date met WhatsApp. Meer dan de helft van de Nederlanders geeft aan beter op de hoogte te zijn van het leven van vrienden en kennissen dankzij social media.
portablegear.nl