Interessant:

Marktwaakhond onderzoekt Apple Music

nieuws 13 juli 2015 om 13:33

Van een officieel onderzoek is nog geen sprake, maar de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) houdt nauwlettend in de gaten of de nieuwe Apple Music muziekstreamingservice geen antitrust-wetten schendt.

Dat meldt persbureau Reuters aan de hand van "drie verschillende bronnen uit de industrie". Apple lanceerde recentelijk Apple Music, haar eerste eigen streamingservice. Via de App Store biedt Apple echter ook toegang tot concurrerende services, zoals Spotify en Rhapsody. Apple krijgt 30 procent van alle in-app aankopen die verkocht worden via haar services, ook op abonnementen van muziekstreamingdiensten en op verkochte games.

Apple Music is verkrijgbaar voor een abonnementsgeld van 9,99 per maand, een gebruikelijk tarief voor de meeste streamingservices. Sommige concurrerende streamingservices klagen echter dat zij door het afdraagmodel van Apple gedwongen worden om hogere prijzen te vragen in de App Store dan op andere platforms, of anders flink op hun winstmarges in te leveren. "Je kan je prijzen omhoog doen en niet competitief zijn met Apple, of je kan er voor kiezen helemaal geen marge te hebben", aldus de CEO van concurrerende streamingservice Deezer.

Apple Music
Apple Music

De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) zegt de kwestie te bekijken, maar is nog geen officieel onderzoek begonnen. Andere bronnen zeggen dat de FTC ook de restricties in de App Store bekijkt. Zo mag een app-bouwer geen advertenties in de app hebben waarin staat dat hij ook op andere platforms beschikbaar is. Ook is er een verbod op marketing in de app die consumenten direct vanaf de website van de ontwikkelaar zaken laat kopen. Tevens is het niet toegestaan om te linken naar de website van een bedrijf direct in de app. Deze restricties gelden overigens voor alle apps, niet alleen voor de muziekstreaming-apps.

Reuters