Interessant:

Sim-only erg populair in de zomer

nieuws 24 september 2014 om 10:14

Uit de Zanox Telecom Barometer 2014 blijkt dat het steeds populairdere sim-only-abonnement een zomerproduct bij uitstek is, terwijl telefooncontracten met toestellen vooral in het najaar worden afgenomen als er een nieuwe iPhone wordt gelanceerd.

De verhoogde verkoop van telefooncontracten met toestellen in het najaar wordt niet alleen gedomineerd door iPhone-combinaties. Samsung is in Nederland marktleider met een aandeel van 47 procent tegen een marktaandeel van 23 procent van Apple. Paul Vogelzang, Team Leader Telecom Industry bij advertentienetwerk Zanox, weet deze paradox te verklaren: "Samsung en andere smartphonefabrikanten liften mee op de hype van de iPhone-lanceringen. Niet alle consumenten willen een iPhone of kunnen zo'n duur toestel betalen. Daarnaast zien we bij de smartphonelanceringen dat niet alleen de verkoop van nieuwe modellen omhoogschiet, maar ook dat juist oudere toestellen populair zijn. Stuntprijzen van de oudere toestellen en gunstige tarieven zijn hier de oorzaak van."

Naast een zomerproduct blijkt sim-only ook een online product te zijn. 60 procent van de sim-only-abonnementen wordt online aangeschaft, ondere andere via sim-only-vergelijk.nl. De Zanox Telecom Barometer bevestigt de groeiende populariteit van sim-only. 47 procent van de mensen met een mobiele telefoon neemt genoegen met een simkaart, exclusief toestel. Vorig jaar was dit nog 41 procent. Deze groei gaat ten koste van een abonnement met telefoon. In 2013 ging nog bijna 60 procent van de telefoonbezitters voor een abonnement inclusief een toestel. In 2014 is dit aantal gezakt naar 53 procent.

Uit de cijfers van Zanox komt tevens naar voren dat steeds meer telecomproducten via tablets en smartphones worden besteld. In de eerste helft van 2014 werd 12 procent van alle telecomproducten via een tablet besteld en 5 procent via een smartphone. De iPad-gebruikers, die goed zijn voor ruim driekwart (76,8 procent) van de telecomaankopen via tablets, blijken de meest fanatieke online shoppers. Vogelzang zegt hierover: "Wij denken dat de iPad-gebruiker - in vergelijking met bijvoorbeeld een Android-gebruiker - een andere type consument is. Hij is koopkrachtiger en een meer ervaren online shopper."

Apple iPhone 6
Apple iPhone 6

portablegear.nl


Gerelateerde producten