Belgen kiezen voor klassiek mobieltje
Bijna eenderde van de Belgische bellers kiest voor een klassiek mobieltje in plaats van voor een smartphone. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbedrijf GfK Retail.
Het Belgische magazine Knack meldt dat uit het onderzoek van GfK Retail blijkt dat 31 procent van de Belgen die een nieuwe mobiele telefoon koopt, kiest voor een klassiek model. Hoewel één op de drie verkochte toestellen in België een gewoon klassieke toestel is, werden er in het eerste kwartaal van dit jaar bij onze zuiderburen ook veel smartphones verkocht: 790.000 in totaal. De afzet van smartphones steeg, maar door een gemiddeld lagere prijs (288 in plaats van 321 euro) daalde toch de omzet.
Verder kochten de Belgen veel tablets: in het eerste kwartaal steeg de tabletverkoop in België met 20 procent tot 424.000 tablets. Omdat echter ook in dit segment de gemiddelde verkoopprijs daalde (van 339 naar 290 euro), was er slechts een beperkte stijging van de omzet (met 3 procent). De meeste van de verkochte toestellen (62 procent) draaien op Android.