Microsoft brengt Nokia in de problemen
Microsoft heeft Nokia deze week in de problemen gebracht door bij de lancering van de eerste HTC Windows Phone 8-smartphones de HTC 8X als Windows Phone 8-vlaggenschipmodel te benoemen.
HTC introduceerde deze week met de HTC 8X en de HTC 8S haar eerste smartphones met Windows Phone 8. Opmerkelijk is dat Microsoft-topman Steve Ballmer daarbij over de nieuwe HTC Windows Phones zei: "Truly a Windows Phone hero product.... Together with HTC, we have a very clear branding and go-to-market strategy."
De uitspraak van Ballmer suggeerde dat Nokia blijkbaar - in tegenstelling tot HTC - geen "heldere branding- en marktstrategie heeft". Dat is pijnlijk voor Nokia, dat in februari 2011 als eerste een partnership sloot met Microsoft voor het vervaardigen van Windows Phones (7/8) en dat als een van de weinige fabrikanten daarom geen Android-telefoons maakt.
Belangrijker voor de softwaregigant is echter dat Windows Phone 8 een succes wordt, ongeacht van wie de toestellen komen. Een voordeel voor HTC is dat het bedrijf in het verleden al veel (zakelijke) Windows Mobile-smartphones op de markt heeft gebracht en dus de klappen van de zweep bij Microsoft goed kent.
Het is een pijnlijke constatering voor Nokia dat Microsoft niet alles eraan doet om voornamelijk de Nokia Lumia-modellen aan te prijzen. Aan de hardware en software van Nokia ligt het overigens niet. De recentelijk aangekondigde Nokia Lumia 920 en Lumia 820 (Nokia's eerste Windows Phone 8-modellen) bieden uitstekende hardware met (bij de 920) bijzondere PureView-camerafunctionaliteiten en speciaal door Nokia voor Windows Phone ontwikkelde software (Nokia Drive, Nokia Maps, Nokia City Lens, Nokia Music met Mix Radio).
Microsoft lijkt echter - terecht - weinig tevreden met de manier waarop Nokia over de nieuwe Lumia Windows Phones communiceert. Zo is het onduidelijk wanneer de Lumia 920 en Lumia 820 exact verkrijgbaar zijn, bij welke providers ze gevoerd zullen worden en wat ze zullen kosten. HTC liet wel gelijk weten dat de 8X en 8S in 50 verschillende landen bij 150 verschillende providers te koop zullen zijn en wat de toestellen kosten. De marketing-afdeling van Nokia zal nog het nodige werk moeten verzetten om de complete goodwill van Microsoft terug te winnen.