iPad-krant The Daily op rand van de afgrond
De iPad-krant The Daily van uitgeverij News Corp., die begin 2011 met veel tamtam is aangekondigd, staat aan de van de afgrond; het digitale magazine zou zo'n 30 miljoen dollar (25 miljoen euro) verlies per jaar lijden.
The Daily werd in werd in februari 2011 aangekondigd als "digitale redding van de papieren uitgeversbranche". Bij de interactieve krant zouden 100 redacteurs werken en de ontwikkeling heeft naar verluidt ruim 36 miljoen euro gekost. Daarnaast zouden de kosten voor The Daily ruim 366.000 euro per week bedragen. Geen wonder dus dat het voor The Daily bijzonder moeilijk is om winst te maken.
Afgelopen februari zei The Daily 100.000 abonnees te hebben, die wekelijks 0,99 dollarcent (of 39,99 dollar) per jaar betaalden; daarnaast zou de iPad-krant 250.000 unieke lezers per maand hebben. Een uitgever van de krant vertelde toen ook dat The Daily "op schema lag om binnen vijf jaar break-even te spelen" en dat zou "de gemiddelde tijd zijn waarin een papieren tijdschrift winst maakt".
Niettemin lijkt het er nu toch op dat News Corp. gaat stoppen met The Daily. Dat zou ook te maken met een herstructurering binnen het bedrijf, waarin een splitsing wordt gemaakt tussen de snelgroeiende entertainment-onderdelen en de matig presterende nieuwspublicaties (zoals The Daily).
The Daily: iPad-krant aan rand van de afgrond