Pas op met Vodafone verlenging
Uit onderzoek van GSM Helpdesk blijkt dat Vodafone contractverlengingen per direct laat ingaan, veelal met fors hogere abonnementskosten tot gevolg.
Vodafone klanten, die 3 maanden voor hun contractseinde, hun contract verlengen blijken per direct aan het nieuwe - en veelal veel duurdere - contract vast te zitten. De gangbare praktijk, dat klanten pas na afloop van hun huidige abonnement over stappen op een nieuw abonnement, lijkt hiermee verleden tijd.
Providers hadden tot voor kort baat bij het zo lang mogelijk laten doorlopen van bestaande contracten. Abonnementen werden immers steeds goedkoper, waardoor het nieuwe abonnement minder opleverde dan het bestaande abonnement. Het afgelopen jaar zijn de abonnementen echter flink duurder geworden. Het zal dan ook geen toeval zijn dat Vodafone haar omzet een handje helpt door verlengingen zo snel mogelijk te laten in gaan.
GSM Helpdesk citeert een ontevreden klant die schrijft: "Mijn huidige contract liep nog tot 2 februari 2012. Met mijn huidige abonnement heb ik nog een aanzienlijk grotere internetbundel en liggen mijn tarieven nog lager dan die ik moet gaan betalen na mijn contractsverlenging. Ik was dan ook niet blij om te zien dat Vodafone mijn nieuwe en duurdere abonnement 'alvast' per direct had laten ingaan."
Volgens GSM Helpdesk hebben diverse klanten geklaagd bij de klantenservice van Vodafone, zonder een bevredigend resultaat. Volgens de medewerkers van de klantenservice was het juist een voordeel voor de klant dat de klant per direct gebruik kon maken van zijn of haar nieuwe abonnement. Het terugzetten naar het oude abonnement met alle eventuele kortingen en acties is volgens de klantenservice niet mogelijk. Klagen per brief leverde vreemd genoeg wel resultaat op.
De persvoorlichter van Vodafone, Richard Mes, was niet bekend met het nieuwe verlengingsbeleid van Vodafone en gaf aan de constateringen inderdaad een vreemde gang van zaken te vinden. Vodafone onderzoekt de zaak en komt later deze week met een uitgebreide reactie.