Afrekenen per seconde blijft mogelijk
Consumenten kunnen bij de grootste mobiele telefoonaanbieders (KPN, Vodafone en T-Mobile) per seconde blijven afrekenen. Dat schrijft minister Verhagen deze week in een brief aan de Tweede Kamer.
KPN en Vodafone wilden een overstap maken naar afrekenen per minuut. Veel consumenten rekenen liever af per seconde. Het is maar de vraag of het veel uitmaakt, want de kosten moeten uiteindelijk toch betaald worden: bij afrekenen per seconde zullen de omgerekende kosten per minuut waarschijnlijk hoger zijn dan bij direct afrekenen per minuut..
Minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) vroeg de aanbieders consumenten genoeg keuze te laten en om hen beter informeren over de voorwaarden. "Ik ben blij dat de consument per seconde kan blijven afrekenen, en ik zal er scherp op toezien dat dit ook in de toekomst zo blijft."
Mochten de mobiele telefoonaanbieders hun abonnementen toch weer veranderen, kan de minister alsnog ingrijpen. OPTA, de toezichthouder op de telecommarkt, treedt op tegen aanbieders die consumenten niet duidelijk informeren over voorwaarden en tarieven van mobiele abonnementen. Neelie Kroes, Eurocommissaris voor Digitale Agenda en Telecom, beweerde eind 2010 dat het afronden van belminuten volgens Europese regelgeving niet zou zijn toegestaan.