Instant Messaging kan SMS en e-mail verdringen
MIM (Mobile Instant Messaging) zal op den duur SMS en uiteindelijk zelfs e-mail via de pc vervangen. Zo blijkt uit TNS Global Insights (GTI), een onderzoek van TNS Technology.
TNS Technology wordt in Nederland vertegenwoordigd wordt door de sector Technology van TNS NIPO.
Voor het onderzoek werden 17.000 respondenten in dertig landen geïnterviewd. Het blijkt dat wanneer mobiele bellers MIM gaan gebruiken, dit de rol van alle andere berichtgevingtools overneemt; het wordt de belangrijkste non-verbale mobiele interactiemethode. Dit heeft mogelijk grote gevolgen voor de winstmarges van service- en netwerkproviders.
Onder MIM-gebruikers is mobile instant messaging wereldwijd de meest gebruikte berichtgevingtool op hun mobiele telefoon: 61 procent gebruikt het dagelijks. Daarmee laat deze tool de meer 'traditionele' SMS (55%) en e-mail via de mobiele telefoon (12%) achter zich. In Nederland ligt de situatie behoorlijk anders. SMS is hier nog altijd zeer dominant; slechts één procent van de Nederlanders met een mobiele telefoon maakt momenteel gebruik van MIM.
Internationaal gezien is instant messaging al behoorlijk populair: elf procent van alle verzonden berichten via mobiele telefoon en vaste pc zijn instant messages. Als we dan naar de gebruikers van MIM kijken, dan krijgen we een ander beeld: 36 procent van de berichten zijn instant messages. Voor hen is het dan ook de belangrijkste berichtgevingstool. Onder MIM-gebruikers is het gebruik van SMS ook meteen een heel stuk lager: 23 procent van alle berichten is SMS, tegenover 38 procent onder alle mobiele gebruikers. Ook versturen en ontvangen ze minder e-mail via de computer: 21 procent van de berichten wordt verstuurd via e-mail vanaf de pc, tegenover 37 procent onder alle mobiele telefoongebruikers.
Matthew Froggatt, Directeur Global Technology van TNS, beargumenteert: 'Als mobiele gebruikers via hun telefoon toegang hebben tot het internet, dan zijn de kosten van MIM nagenoeg te verwaarlozen; men betaalt slechts een heel klein bedrag voor de data-overdracht. De consument is al redelijk bekend met instant messaging via de pc (via aanbieders als MSN en Yahoo), en nu steeds meer mobiele providers onbeperkt gebruik van internet via de telefoon aanbieden, zal het gebruik van MIM significant stijgen. Dit ten koste van het gebruik van vaste e-mail en SMS.'
Op dit moment maakt wereldwijd acht procent van alle mobiele gebruikers gebruik van MIM. Hoogste percentage gebruikers vinden we in Hong Kong (23%). Het gebruik in China is ook hoog (16%), wat duidt op grote mogelijkheden, gezien de 500 miljoen mobiele gebruikers in China. De situatie in China, maar ook in andere groeimarkten van MIM zoals Brazilië (10%) en India (15%), lijkt erop te wijzen dat MIM in die markten in een klap dé voorkeurstool van de consument is geworden op het gebied van het versturen van berichten, ten koste van andere mobiele berichtgevingtools.
Froggatt vervolgt: 'Deze nieuwe ontwikkeling vormt dan ook een interessante uitdaging voor de providers. Gaan ze verschillende opties aanbieden? Met de groei van MIM en de steeds uitgebreidere functionaliteiten op mobiele telefoons (waaronder internettoegang) lijken providers weinig andere opties te hebben dan het aanbieden van MIM-mogelijkheden via hun netwerk.'