Vodafone introduceert uniek zoeksysteem
Vodafone heeft op de CeBIT een uniek staaltje techniek laten zien; een zoeksysteem genaamd Otello dat afbeeldingen in plaats van woorden als input gebruikt.
Gebruikers kunnen via MMS afbeeldingen naar het zoeksysteem sturen dat vervolgens een 'normaal' zoekresultaat terugstuurt. Als je bijvoorbeeld een foto van het Rijksmuseum maakt en deze opstuurt, krijg je via de database gegevens over het Rijksmuseum.
De database wordt zowel door een redactie als door de eindgebruikers zelf gevuld. Als je een foto maakt van een object dat nog niet in de database staat kan je vervolgens zelf de omschrijving toevoegen. Daarnaast kan bijvoorbeeld een wijnverkoper ook de etiketten van zijn flessen wijn in de database zetten.
Op de CeBIT werd het Otello-zoeksysteem getoond aan bondskanselier Angela Merkel van Duitsland, die haar eigen afbeelding opzocht. Zij bleek echter nog niet in de database te zitten. "Dat ik niet in de database zit is natuurlijk een enorm gemis", grapte Merkel, "alstublieft snel updaten".
Vodafone doet samen de Duitse krant Bild proeven om gebruikers meer uit te laten vinden over bijzondere verhalen door afbeeldingen die in de krant staan te fotograferen en deze te MMS'en naar het unieke zoeksysteem.