Ongegeneerd mobiel flirten met olllo
Onder de naam olllo lanceert KPN vandaag in Nederland de eerste location based service op het mobiele netwerk. olllo is locaal flirten via de mobiele telefoon waarbij de geografische positie van het mobieltje in het gsm-netwerk wordt gebruikt om mensen met elkaar op basis van de opgegeven profielen te matchen.
Het contact verloopt per sms en is in eerste instantie anoniem. Gebruikers bepalen zelf wanneer zij hun anonimiteit willen opgeven door bijvoorbeeld het doorgeven van hun 06-nummer, een afspraak te maken of een foto door te mailen.
Olllo staat voor laagdrempelig flirten, "right here, right now." Niet de hele avond vanachter de pc profielen op datingsites bekijken, maar impulsief en ongegeneerd flirten met iemand die zich in de buurt bevindt, om het liefst die avond nog elkaar ook echt te ontmoeten.
Op zaterdag 29 september wordt de dienst aangezet. Iedereen die zich voor die tijd heeft aangemeld via www.olllo.nl kan tot en met 14 oktober gratis gebruik maken van de eerste locatiedienst die niet mensen en plaatsen maar mensen onderling met elkaar in contact brengt.
Tot 14 oktober kunnen klanten die zich hebben aangemeld olllo gratis gebruiken. Daarna betaalt men €1,50 voor het aanzetten van de dienst gedurende 8 uur (deze kosten worden alleen in rekening gebracht als er daadwerkelijk matches worden ontvangen) en 55ct per verzonden sms’jes via olllo (exclusief het gebruik van de mobiele telefoon). Het ontvangen van sms’jes via olllo is gratis.
Bij de introductie van olllo zijn de locatiegegevens vooralsnog alleen automatisch beschikbaar voor klanten die gebruik maken van het mobiele KPN-netwerk (Hi, Telfort, KPN). Om locatiediensten voor iedereen automatisch toegankelijk te maken zullen ook andere mobiele providers de LBS (location based service) techniek in hun netwerk moeten implementeren. Mobiele bellers die geen gebruik maken van het KPN-netwerk en olllo willen gebruiken zullen hun locatie voorlopig nog handmatig moeten doorgeven.
"Person-to-person-navigatie krijgt een steeds belangrijkere plek in de moderne informatie- en community-maatschappij. Zulke locatiegebaseerde diensten gaan steeds meer mogelijkheden en toepassingen bieden in relatie tot bijvoorbeeld uitgaan, shoppen en de eigen vriendenkring. Met olllo zetten we een eerste stap naar het lokaal verbinden van mensen onderling via de mobiel", aldus Marco Visser, directeur Mobiel Nederland.
De olllo campagne is in nauwe samenwerking met ON (een joint venture van Heineken en KPN) en MTV ontwikkeld. ON is het creatieve brein geweest achter het bedenken van merk en de cross mediale campagne (online, print, viral en narrowcasting). MTV levert toegang tot de kerndoelgroep (18-25) en is mediapartner voor de eigen kanalen. MTV heeft de campagne doorvertaald naar een voor de doelgroep relevante tv-commercial en besteden in hun uitzendingen aandacht aan flirten in het algemeen.