Friezen in actie tegen navigatiesystemen
De Friese gemeenten willen dat TomTom, Mio, Garmin & Co ophouden met het sturen van vrachtwagens over paden die daar niet geschikt voor zijn, zoals woonerven en boerenpaadjes, of over paden en wegen die afgezet zijn. Dit hebben de wethouders afgesproken in het provinciaal verkeersoverleg, de OVVF.
De wethouders hebben hun hoop gevestigd op een nationale databank, waarin werkzaamheden en evenementen opgegeven kunnen worden. OVVF-secretaris Sipke van der Meulen zegt hierover tegen het Friesch Dagblad: "De gemeenten geven deze gegevens nu vaak al door aan de meldkamer van politie, brandweer en ambulance. Het zou het allermooiste zijn wanneer er een koppeling tussen de beide systemen kan komen, zodat de gemeenten de melding maar één keer hoeven te doen".
Als de werkzaamheden-database er komt blijft nog altijd het probleem van de ongewenste routes over. De navigatiesysteembouwers zijn bereid hun software aan te passen, maar enkel op basis van objectieve gegevens. Van der Meulen hoopt dat de gemeentes meer invloed krijgen op de routering van de auto's, door betere informatie te verschaffen over de weg
"Voor de grote rijks- en provinciale wegen en ook voor de belangrijke routes in de steden sturen die bedrijven zelf autootjes op pad die details verzamelen over de weg: wat voor borden staan er, is hij breed, bochtig of juist recht. Voor alles daaronder nemen ze alleen de basisgegevens over uit het Nationaal Wegenbestand. Als wij nou heel adequaat toevoegingen gaan geven over bijvoorbeeld maximale aslast of breedte, dan gaan die apparaten ze uiteindelijk automatisch uitfilteren in hun routeadvies."
Mensen vertrouwen blindelings op hun navigatiesysteem. Zo reed in mei een Engelse automobilste zichzelf klem op een spoorwegovergang. Eerder reed - ook een Engelse vrouw - haar 150.000 euro kostende Mercedes prompt het water in.