Interessant:

KPN test reclame via mobiel

nieuws 1 mei 2007 om 12:17

KPN is een pilot gestart rondom reclameboodschappen via de mobiele telefoon. Prepaidbellers van KPN en Hi krijgen tijdens de pilot een reclameboodschap per (gratis) sms indien zij hun beltegoed opvragen. Met de proef hoopt KPN ervaring op te doen met de mogelijkheden en effectiviteit van mobiele reclame.

In de testperiode werkt KPN samen met Nestlé, Adidas, Wehkamp, Videoland, New York Pizza, Benelux Film Distributors, Ferio Travel, BeachTravel en GlaxoSmithKline. Daarnaast wordt er aandacht gevraagd voor de EEN campagne. De EEN campagne vraagt alle Nederlanders zich in te zetten voor het einde van de armoede en maakt deel uit van een wereldwijde beweging die al leidde tot de Live 8 concerten en wordt gesteund door Bono en Bob Geldof.

In eerste instantie wordt de klant niet direct beloond voor het ontvangen van de reclameboodschappen. Om die reden wordt onderzocht onder welke omstandigheden klanten aanbiedingen willen ontvangen, bijvoorbeeld in ruil voor kortingen of extra belminuten.

Volgens KPN is de mobiele reclame zowel interessant voor de adverteerder als voor de eindgebruiker. Marco Visser, directeur mobiel bij KPN in Nederland, zegt hierover: “Mensen willen graag zelf bepalen of ze reclame ontvangen of niet; de bekende stickers zijn niet voor niets zo populair. Het mooie van dit concept is dat het nog verder gaat dan ‘ja/nee’ alleen: je zult zelfs aan kunnen geven wanneer, hoeveel en waarover je überhaupt reclame te zien krijgt. Dus geen reclame van biermerken als je alleen wijn drinkt, geen aanbiedingen uit Amsterdam als je in Rotterdam woont en alleen reclame in de ochtend als je tijdens je werk niet gestoord wilt worden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld TV of radio, kun je zelf kiezen. Dát maakt reclame op mobiel zo interessant voor de eindgebruiker, en niet alleen voor adverteerders.”