Interessant:

Reclame via Bluetooth valt wellicht onder spam

nieuws 30 januari 2007 om 18:12

De Nederlandse telecomautoriteit tobt met de vraag hoe reclame die via Bluetooth verzonden aangemerkt dient te worden. Voor Opta is het namelijk nog niet duidelijk of reclameboodschappen die via Bluetooth verzonden worden onder het spamverbod vallen.

Het verzenden van ongevraagde reclame aan e-mailontvangers of mobiele bellers is in Nederland verboden. Volgens de Nederlandse wet moeten abonnees van communicatiediensten uitdrukkelijk toestemming geven voor het ontvangen van reclameboodschappen. Bluetooth-reclame wordt echter verstuurd zonder tussenkomst van een communicatiedienst, Een Opta-woordvoerder verklaart hierover het volgende tegenover Ermece.nl: Je hoeft geen abonnee te zijn van een telecomaanbieder om de Bluetooth-berichten te ontvangen.

Volgens de Opta is het echter niet zo dat iedereen met een Bluetooth-telefoon vogelvrij is voor Bluetooth-reclame. De Opta stelt namelijk dat Bluetooth-reclame wel gezien kan worden als ongevraagde elektronische reclame. Als er een significant aantal klachten over Bluetooth-reclame bij de Opta binnenkomt, zal de telecomwaakhond stappen ondernemen.

Televisiezender SBS6 zette onlangs Bluetooth-reclame in, om mobiele bellers te vragen of zij een video van het programma Sterren dansen op het ijs wilden ontvangen. Vijftien procent van de benaderde mensen stemde in met het ontvangen van de video.

Emerce