Interessant:

Groei iTunes lijkt vertraagd

nieuws 12 december 2006 om 18:49

Marktonderzoeker Forrester Research maakt zich ernstige zorgen over de toekomst van de Apple iTunes Music Store. Forrester Research houdt de verkoopcijfers van iTunes al 27 maanden in de gaten, de afgelopen maanden kopen steeds minder internetters hun muziek bij iTunes. Ook het aantal nummers dat individuele iTunes-klanten kopen neemt drastisch af.

Sinds januari 2006 zag Forrester Research de omzet met 65 procent dalen, het gemiddelde aankoopbedrag nam met zeventien procent af. Apple houdt verkoopcijfers van iTunes voor zichzelf en maakt deze niet publiekelijk bekend.

De onderzoekers merken dat alle legale muziekdiensten kampen met teruglopende verkoopcijfers. Op korte termijn zit geen verbetering in, aldus Forrester Research.

Volgens het onderzoek is 3,2 procent van de Amerikaanse huishoudens met een internetaansluiting, klant bij iTunes. Deze huishoudens geven jaarlijks slechts 12 euro uit bij iTunes.

Consumenten kopen echter wel muziek online, maar in de vorm van cd's. Men geeft liever geld uit aan een cd-schijfje dan aan muziekbestanden met allerlei kopieerbeveiligingen, aldus Forrester.

Wewereld