P2P gebruikers stuwen online muziekverkopen op
Internetters die vaak gratis MP3's downloaden via P2P uitwisselprogramma's blijken veel vaker gebruik te maken van online muziekwinkels, dan andere internetters. P2P gebruikers geven namelijk vier keer zoveel geld uit in online muziekwinkels.
Dit cijfer is afkomstig van onderzoeksbureau The Leading Question. De onderzoekers vinden de krampachtige houding van de muziekindustrie tegen KaZaA, eMule enzovoorts, dan ook onterecht.
Mensen die gebruik maken van P2P netwerken kopen hun favoriete hits achteraf bij een online muziekwinkel. Internetters zijn wel degelijk bereid om te betalen voor goede muziek, iets wat de muziekindustrie lange tijd onmogelijk achtte.
De Britse tegenhanger van de Stichting Brein, BPI, heeft uiteraard zijn bedenkingen bij het onderzoek. Zo geven P2P gebruikers over het algemeen minder uit aan muziek, maar online muzieknummers zijn nou eenmaal goedkoper dan CD's.
The Leading Question onderzocht ook de behoefte aan een mobiele telefoon met ingebouwde MP3 speler, die directe toegang biedt tot een online muziekdienst. Apple en Motorola proberen al lange tijd een iTunes Phone op de markt te brengen. De ondervraagden gaven aan weinig te zien in een dergelijk gadget, men heeft liever een los mobieltje en een aparte MP3 speler.