Overheid verbiedt alcohol reclame op mobieltjes
Jongeren lijken geobsedeerd te zijn door de populaire mixdrankjes die de markt momenteel overspoelen. Bacardi Breezers, Flügels en Smirnoff Ice vliegen over de toonbank. Ook worden jongeren via hun GSM aangespoord om de alcohol te kopen.
De Nederlandse alcoholbranche, verenigd in Stiva en het Ministerie van Volksgezondheid hebben afgesproken dat er een einde moet komen aan de mobiele reclame-uitingen voor dergelijke mixdrankjes.
Fabrikanten van de populaire mixdrankjes maakten reclame in chatboxen, via SMS'jes en boden mobiele screensavers van hun producten aan jongeren. Het Ministerie van Volksgezondheid meent dat deze reclamevormen zich te veel richten op jongeren onder de zestien jaar, een groep die geen alcohol mag kopen van de wet.
Het verbieden van mobiele reclame-uitingen voor mixdrankjes moet het gebruik van deze alcoholische versnaperingen door de jeugd een halt toe roepen.
Minister van Volksgezondheid, Hoogervorst, zou het liefst een compleet reclameverbod voor de mixdrankjes zien. Liever ziet hij dat Stiva reclame maakt waarin duidelijk wordt gemaakt dat de mixdrankjes niet bedoeld zijn voor jongeren, Stiva ziet weinig heil in dergelijke reclames.