Goede doelen worden niet rijker van SMS collecte
Steeds vaker kiezen goede doelen ervoor om te collecteren via SMS. Maar het consumenten programma Radar ontdekte dat de organisaties er niet op vooruit gaan. Terwijl de indruk wordt gewekt dat het hele SMS bedrag bestemd is voor het goede doel.
Onder andere het Reumafonds probeert geld in te zamelen met een SMS actie. De reclamespotjes van het Reumafonds wekt de indrukt dat het Fonds 1,10 euro rijker wordt van het SMS'je. In werkelijkheid maar de helft van de 1,10 euro terecht bij het Fonds. De andere helft is volledig voor de telecomprovider.
In sommige gevallen gaat zelfs driekwart van het SMS bedrag naar de telecomprovider. Bovendien moet het Reumafonds de onkosten betalen van het resterende deel van het SMS bedrag, hierbij valt te denken aan reclamekosten.
Een woordvoerder van het Reumafonds geeft toe dat de SMS collectes niet lucratief zijn voor het Fonds. Het Reumafonds gaat wel verder met de SMS collectes, omdat men er veel van verwacht in de toekomst.
Naast het Reumafonds, hebben ook Unicef, het Rode Kruis en de Stichting voor het Gehandicapte Kind SMS collectes gebruikt. Het Centraal Bureau voor Fondsenwerving hoopt dat organisaties, in de toekomst duidelijker zullen maken hoeveel procent van het SMS bedrag naar het goede doel gaat.