Verbijsterende veranderingen op MP3 spelermarkt
Steeds meer Nederlanders kopen een draagbare MP3 speler, om overal te kunnen genieten van hun digitale muziek. Packard Bell blijkt de marktleider op de Nederlandse markt voor MP3 spelers, de Apple iPod blijkt het niet goed te doen in Nederland.
Volgens marktonderzoeker Gfk heeft Packard Bell een marktaandeel van 37,2 procent. iRiver volgt op de tweede plaats met een percentage van 8,5 procent. Op de derde plaats vinden we het Nederlandse Philips met 5,1 procent. Apple heeft slechts een marktaandeel van 2,8 procent.
Apple brengt in Nederland alleen de duurdere MP3 spelers met harde schijf. iRiver en Philips bieden ook Mp3 spelers in met flashgeheugen. Producenten verdienen veel meer aan de verkoop van de MP3 spelers met harde schijf dan aan de verkoop van MP3 spelers met flash geheugen.
De verkoopcijfers van MP3 spelers zijn explosief gestegen in vergelijking met 2003. Werden er in maart en april van vorig jaar 2.100 spelers verkocht, in dezelfde maanden van dit jaar werden er maar liefst 34.000 MP3 spelers verkocht. Bovendien werden MP3 spelers gemiddeld 35 procent goedkoper.
Apple kan zich niet vinden in bovenstaande cijfers en meent een groter marktaandeel te hebben in Nederland. In de loop van dit jaar komt de Apple Mini iPod naar Nederland, Apple's eerste MP3 speler met flash geheugen.