Terugkeer van de Animated GIFs
Animated GIFs, vooral in de jaren negentig bijzonder populair op internet, hebben een geruisloze comeback gemaakt. Opvallend is dat alle aanbieders die er gebruik van maken de bewegende plaatjes wel andere benamingen geven.
Animated GIFs zijn plaatjes met een, steeds repeterende, beweging erin verwerkt. Dergelijke geanimeerde afbeeldingen waren in de jaren negentig populair op internet, maar maken nu een comeback. Deze comeback is echter geruisloos, want de aanbieders ervan weigeren hardnekkig de benaming "Animated GIF" te gebruiken. Zo spreekt Nokia van "cinemagraphs", heeft HTC het over "HTC Zoe" en introduceerde Apple onlangs "Live Photos" (foto met een animatie).
Nu heeft ook fotodienst Instagram haar variant op de Animated GIF gepresenteerd onder naam Boomerang. Instagram hamert erop dat, hoewel het er wel bijzonder veel op lijkt, een Boomerang géén GIF is en schrijft: "Het is geen foto. Het is geen GIF. Het is een Boomerang." Volgens Instagram is het verschil tussen een GIF en een Boomerang dat een GIF in een continue loop wordt afgespeeld, terwijl een Boomerang voorwaarts en achterwaarts wordt afgespeeld.
Facebook kondigde ook recentelijk aan dat het op termijn mogelijk wordt om een 'videoclip' als profielfoto in te stellen. Hierbij ging het echter niet om een echte video, maar om een foto met een geintegreerde animatie van enkele seconden die zich eindeloos herhaalt. Precies hetzelfde als een Animated GIF dus, maar ook Facebook vermeed het om die naam te gebruiken.