Bijna helft mobiele operators vindt spam acceptabel
De maatschappij verafschuwt spammers en werp filters en andere barrières tegen de ongewenste reclame op. Vandaar dat spammers steeds nieuwe manieren vinden om consumenten lastig te vallen. Nu gebeurt dat ook via de mobiele telefoon.
In Groot-Brittannië hadden enkele bedrijven een zeer sluwe manier om hun producten aan te prijzen. Consumenten konden er maar weinig tegen doen, vandaar dat de Britse telecom waakhond ingreep en de bedrijven opdoekte.
De bedrijven maakten gebruik van zogenaamde 'gemiste oproep marketing'. Deze methode is zeer direct en agressief. Verschillende computers bellen automatisch naar mobiele telefoons en laten een bericht achter dat de beller een oproep gemist heeft. Deze berichten zijn identiek aan de reguliere gemiste oproep berichten. Er staat dan ook een 'echt' mobiel nummer van de beller bij. Als argeloze consumenten vervolgens dat nummer draaien om er achter te komen wie er gebeld heeft, worden ze schaamteloos doorverbonden met een telefonische verkoopdienst.
Deze 'gemiste oproep marketing' wordt toegepast, omdat het gratis is. Het spammen van mobieltjes via SMS'jes kost veel geld en is niet doeltreffend.
Ondanks de inspanningen van telecom toezichthouders, blijft mobiele spam in de top vier van risico's voor mobiel bellen staan. Mobiele operators laten niet blijken echt van plan te zijn de mobiele spam aan te gaan pakken, 45 procent verklaarde geen anti-spam maatregelen in petto te hebben. Momenteel zegt 65 procent van de Britse mobiele bellers vaker dan vijf keer per week mobiel spam te ontvangen.