TomTom en Garmin aangeklaagd voor busongeluk
In de Verenigde Staten klagen elf slachtoffers van een busongeluk navigatiefabrikanten TomTom en Garmin aan. De advocaten van de slachtoffers eisen 15 miljoen dollar schadevergoeding.
In 2013 raakten 35 mensen gewond toen het dak van de bus waarin zij zaten tegen een laag viaduct ramde. De klacht tegen TomTom en Garmin houdt in dat zij navigatiesystemen hebben verkocht, zonder te waarschuwen dat deze niet geschikt zijn voor gebruik op commerciele voertuigen, die op enkele wegen zijn verboden wegens hoogterestricties. Daarnaast wordt gemeld dat de navigatiesysteem "de bestuurders ook afleiden".
De buschauffeur meldde aan de politie dat hij de 3,3 meter hoge bus in het viaduct reed (waar slechts voertuigen tot 3 meter zijn toegestaan), "omdat hij de GPS volgde". Waarschuwingen op borden zouden niet aanwezig zijn geweest, of niet te zien geweest wegens werkzaamheden, aldus de chauffeur. De buschauffeur zou bij het ongeluk twee navigatiesystemen bij zich hebben gehad, maar het is nog onduidelijk welke hij gebruikte. Een model van TomTom werd bij op de plaats van het ongeluk door de politie ingenomen. Een model van Garmin zou door de chauffeur na het ongeluk mee naar huis zijn genomen. Beide modellen waren niet geschikt voor een commercieel voertuig als een bus, terwijl beide fabrikanten wel degelijke specifieke modellen (zoals de Garmin dezl 760) voor zulke voertuigen maken.
Een maand na het ongeluk bracht de Federal Motor Carrier Safety Administration officiele aanbevelingen voor GPS-systemen uit, waarin werd gemeld of zij geschikt waren voor commerciele voertuigen, zodat ongelukken met lage bruggen en viaducten in de toekomst voorkomen kunnen worden.
TomTom en Garmin weigeren vooralsnog commentaar te geven op de kwestie.